Samolot Boeing NASA B747 SOFIA powraca do służby po przeglądzie


SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), zmodyfikowany boeing 747SP, odbył kolejny C-Check w Lufthansa Technik. 26 stycznia w hangarach LH Technik nastąpiło oficjalne przekazanie samolotu po przeglądzie do NASA. Samolot SOFIA to Boeing 747SP o dość ciekawej historii. Pierwotnie został zakupiony przez Pan American World Airways i dostarczony do tejże linii w maju 1977 r. Skrót „SP” oznacza, że jest to krótkodystansowa wersja 747 o specjalnych osiągach, przeznaczona do dłuższych lotów niż boeingi 747 Classicc (747-100 oraz odrzutowce z serii -200 i -300). W lutym 1986 roku United Airlines zakupiły samolot. United wycofało go z czynnej służby w grudniu 1995 r., po czym został zakupiony przez NASA w 1997 r. Samolot został znacznie zmodyfikowany do nowej roli latającego obserwatorium astronomicznego przez L-3 Integrated Systems z Waco w Teksasie. Aby zapewnić odpowiednią modyfikację, jako pełnowymiarową makietę wykorzystano zdemontowany odcinek z innego 747SP. SOFIA (ang. Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy), Stratosferyczne Obserwatorium Astronomii Podczerwonej – powietrzne obserwatorium, będące wspólnym projektem NASA i niemieckiego Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), wyposażone w teleskop o średnicy zwierciadła wynoszącej 2,5 metra, pracujący w zakresie promieniowania podczerwonego. Lustro zwierciadła wykonane zostało ze szkła ceramicznego „Zerodur” charakteryzującego się zerową rozszerzalnością termiczną, pokrytego warstwą odbiciową z aluminium. SOFIA jest największym podniebnym obserwatorium na świecie. Pracuje na wysokości powyżej 12 000 metrów (ponieważ na niższych wysokościach para wodna ziemskiej troposfery pochłania promieniowanie podczerwone) w specjalnie przystosowanym do tego celu Boeingu 747SP. SOFIA zbada wiele kosmicznych środowisk, włączając w to miejsca narodzin i śmierci gwiazd, obszary formowania odległych układów planetarnych oraz sąsiedztwo czarnych dziur w aktywnych galaktykach. Stroną naukową projektu i planowaniem misji obserwacyjnych zajmuje się Centrum Badawcze imienia Josepha Amesa (NASA Ames Research Center). Latające obserwatorium amerykańskiej agencji kosmicznej NASA i Niemieckiego Centrum Lotnictwa Kosmicznego (DLR) wylądowało na lotnisku w Hamburgu 30 września 2020 r. Celem był przegląd techniczny typu C. C-Check jest to przegląd wykonywany co 16-24 miesięcy, w zależności od typu samolotu, albo po określonej liczbie wylatanych godzin, opisany przez producenta w instrukcji samolotu. W przypadku B747SP SOFIA producent w instrukcji obsługi technicznej zaleca jego przeprowadzenie co około 36 miesięcy. Kontrola ta obejmuje sprawdzenie prawie całego samolotu i jego systemów, podczas której maszyna nie może opuszczać miejsca konserwacji, tj. specjalistycznego hangaru. Czas, jaki jest niezbędny do przeprowadzenia tej kontroli to od 2 do 4 tygodni w zależności od typu samolotu, natomiast w przypadku tego konkretnego B747SP wyniósł on prawie 4 miesiące.Podczas przedłużonej wizyty serwisowej konstrukcja samolotu przeszła szeroko zakrojone przeglądy przed koniecznymi naprawami. Dlatego silniki i kabina, w tym panele i podłogi, są usuwane, aby móc przeprowadzić testy i prace konserwacyjne oraz sprawdzić całe okablowanie i kanały. Dodatkowo podczas ostatniej wizyty ulepszono system klimatyzacji, co umożliwi w przyszłości bardzo precyzyjną regulację temperatury w kabinie. Jest to szczególnie ważne w strefie instrumentów badawczych, ponieważ każdy z nich wymaga precyzyjnie dopasowanej temperatury otoczenia.Wszystkie prace na samolocie prowadzone były z zachowaniem ścisłych środków ostrożności ze względu na globalną pandemię koronawirusa. Lufthansa Technik i NASA opracowały i koordynowały kompleksowe procedury pracy w samolocie i na nim. Obejmowało to zasadę, że na pokładzie może przebywać jednocześnie nie więcej niż 15 osób. Technicy byli również zobowiązani do noszenia ochrony ust i nosa podczas całej pracy, a dostęp do samolotu miał tylko absolutnie niezbędny personel.(PAP)

Komentarze