Pipistrel zapowiada produkcję elektrycznego samolotu z 20 miejscami


Słoweńska firma Pipistrel pracuje nad rozwojem 20-miejscowego elektrycznego samolotu, który ma zapewnić regionalne połączenia lotnicze między mniejszymi społecznościami. Zgodnie z obecnymi założeniami, konstrukcja ma mieć możliwość korzystania z pasów startowych o długości nie większej niż 1000 m. Miniliner ma przede wszystkim zapewniać regularne usługi lotnicze na trasach od 200 do 1000 km, w tym usługi określane przez słoweńską firmę jako „mikroprzeładowcze” do większych portów lotniczych. Opierając się na doświadczeniu w opracowywaniu lekkich samolotów elektrycznych, takich jak Velis Electro, Pipistrel rozwija koncepcyjne projekty Minilinera we współpracy z kilkoma uniwersytetami i pod auspicjami projektu Unifier19, tak aby zachęcić do rozwoju nowych usług mobilności powietrznej. Konstrukcja ma mieć łącznie 20 miejsc siedzących dla pasażerów i załogi i według Pipistrela statek powietrzny będzie mógł operować z trawiastych pasów startowych. Wczesny rysunek koncepcyjny przedstawia płatowiec wielkości odrzutowca biznesowego z dużą kabiną, parą śmigieł skierowanych do przodu na górnej powierzchni skrzydła i drugą parą śmigieł skierowaną do tyłu zamontowaną na wingletach. Projekt obejmuje też podwójny statecznik pionowy. Pipistrel zapowiedział, że samolot może być gotowy do wprowadzenia do służby komercyjnej między 2028, a 2030 rokiem. W oświadczeniu firma zauważyła, że ocenia różne rozwiązania w zakresie układów napędowych, sugerując, że układ na bazie wodoru najlepiej może spełnić wymagania dla bezemisyjnej, cichej i bezpiecznej pracy. Źródło: dlapilota

Komentarze