Diana 3 dla GSS AP "Żar"


Współpraca pasjonatów szybownictwa zaowocowała zakupem nowych szybowców dla Górskiej Szkoły Szybowcowej Aeroklubu Polskiego "Żar". Jednym z dwóch przekazanych szybowców jest "Diana 3" - wyprodukowany przez firmę Avionic. W zakup tego wysoko-wyczynowego szybowca dla szybowcowej kadry narodowej Aeroklubu Polskiego zaangażowało się Ministerstwo Sportu. W dniu 29 stycznia Sekretarz Stanu Anna Krupka odwiedziła Górską Szkołę Szybowcową Aeroklubu Polskiego „Żar” - jeden z głównych ośrodków szkolenia szybowcowego w Polsce. Podczas wizyty miała miejsce prezentacja nowego szybowca. Diana 3 należy obecnie do grona najnowocześniejszych szybowców na świecie. Jest wyczynowym szybowcem o rozpiętości 18 metrów, stworzonym aby osiągnąć najwyższy standard aerodynamicznej konstrukcji w swojej klasie. Jej osiągi w powietrzu​ dorównują a w pewnych aspektach przekraczają możliwości innych szybowców w tej samej klasie. Bardzo wysoka doskonałość (około 55:1) daje pilotowi komfort lotu. Opadanie 1,4m przy prędkości 200 km/h i bardzo dobra charakterystyka wznoszenia na niskich prędkościach czynią z Diany 3 doskonały szybowiec na zawody i do latania na przeloty. 
 

Profil skrzydła nowej Diany 3 to zaawansowany technologicznie krok w przyszłość, osiągnięty dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu symulacyjnemu. W porównaniu do poprzedniego projektu jest tutaj kilka unikalnych i bardziej zaawansowanych rozwiązań aerodynamicznych. Dobrym przykładem jest inny rozkład ciśnień na profilu skrzydła niż w dotychczas stosowanych rozwiązaniach. Właściwości zapewniające lepszą charakterystykę siły nośnejodpowiadają również za lepszą prędkość wznoszenia i większą odporność na niedoskonałości krawędzi natarcia spowodowane zabrudzeniem. Klasyczny drążek. Krótki ale istotny przekaz. Diana 3 nie ma bocznego drążka tak jak w Dianie 2. ​​​​Pomysł na nowy szybowiec KKB zrodził się podczas zawodów Grand Prix Chile 2010, gdzie kilku polskich i czeskich pilotów szybowcowych zaproponowało połączenie skrzydeł Diana-2 z kadłubem KKB. Doktor aerodynamiki, prof. Krzysztof Kubryński zaprojektował całkowicie nowe skrzydło dla kadłuba KKB o rozpiętości 18 metrów. Po kilku latach powstał pierwszy prototyp. Pod koniec 2016 roku zakończono obliczenia obciążeniowe, przeprowadzono próby obciążeniowe kadłuba a w styczniu 2017 roku wykonano próbę obciążenia skrzydła kończącą prace wykończeniowe na szybowcu.Źródło: Ministerstwo Sportu / Avionic 

 

Komentarze