15 grudnia 2020 r. na lotnisku Irkuckich Zakładów Lotniczych, oddziału
ПАО Корпорация "Иркут" (w ramach ОАК Госкорпорации "Ростех") odbył się
pierwszy lot samolotu MC-21-310 wyposażonego w nowe rosyjskie silniki
PD-14.
Konstrukcja była pilotowana przez załogę składającą się z pilotów
testowych Wasilija Sewastjanowa i Andrjeja Woropajewa oraz inżyniera
testowego Aleksandra Sołowiewa. Testy obejmowały ocenę stateczności i
sterowalności samolotu oraz sprawdzenie działania systemów i zespołu
napędowego na różnych wysokościach i prędkościach lotu. Ponadto wykonano
przeloty nad drogą startową w różnych konfiguracjach mechanizacji
skrzydeł.
Lot trwał godzinę 25 minut i odbywał się na wysokościach do 3500 metrów z prędkościami dochodzącymi do 450 km/h.
Po wylądowaniu Wasilij Sewastjanow powiedział: „Misja lotnicza została w pełni zakończona. Silniki w pierwszym locie okazały się znakomite”.
Dyrektor Generalny ПАО "ОАК" Juri Sljusar zauważył: „Przed MC-21-310
są testy fabryczne i przystąpienie do programu certyfikacji. Możliwość
wyboru przez klientów typu silnika lotniczego zwiększa potencjał rynkowy
samolotu i zmniejsza ryzyko związane z programem”.
MC-21-300/310 to pasażerski samolot pasażerski nowej generacji średniego
zasięgu, opracowywany przez Irkut Corporation (część United Aircraft
Corporation). Program znajduje się na etapie testów certyfikacyjnych i
uruchomienia komercyjnej produkcji samolotów MC-21-300.
Wysokie osiągi samolotów MC-21-300/310 osiągnięto dzięki zaawansowanej
aerodynamice, silnikom i układom najnowszej generacji. Poprawione
właściwości aerodynamiczne zapewniają wydłużone skrzydła wykonane z
kompozytów polimerowych. Najszerszy kadłub w swojej klasie (4,06 m)
pozwala na zwiększenie komfortu pasażerów i załogi. Pojemność samolotu
MC-21-300 / 310 wynosi od 163 do 211 pasażerów, a zasięg do 6000 km.
Pierwsze samoloty MC-21-300-300 są budowane w Irkuckich Zakładach
Lotniczych. Silnik PD-14 powstał w wyniku szerokiej współpracy
przedsiębiorstw UEC i nauki przemysłowej z wykorzystaniem
najnowocześniejszych technologii i materiałów. Jest to pierwszy w pełni
rosyjski silnik turbowentylatorowy dla lotnictwa cywilnego od wczesnych
lat 90-tych. W 2018 roku Rosaviation wydało certyfikat typu jednostce
PD-14, która spełnia nowoczesne wymagania certyfikacyjne dla przepisów
AP-33, FAR-33, CS-E i ETOPS. Dzięki innowacyjnym technologiom i
materiałom, jednostkowe zużycie paliwa ma być o 10-15% niższe niż w
silnikach poprzedniej generacji.
Źródło: uacrussia.ru
Komentarze
Prześlij komentarz