Boeing 747-400 LCF został po raz pierwszy użyty do przewozu sprzętu ochronnego

Samolot transportowy Boeing 747-400 Large Cargo Freighter Dreamlifter został po raz pierwszy użyty do przewozu sprzętu ochronnego z Hongkongu do Stanów Zjednoczonych Ameryki. W jego ładowni znajdowało się 1,5 mln masek ochronnych przeznaczonych dla pracowników organizacji medycznej Prisma Health z Południowej Karoliny. Następnie Dreamlifter powrócił do swojej macierzystej bazy w North Charleston w Południowej Karolinie. Dreamliftery służą do przewozu wielkogabarytowych elementów samolotów rodziny 787 Dreamliner od poddostawców do wytwórni Boeinga w Everett. Na pierwszy rzut oka Boeing 747-400 LCF jest podobny do słynnej Belugi Airbusa, jednak postanowiono zastosować w nim diametralnie różne rozwiązania konstrukcyjne. Załadunek i wyładunek zespołów Dreamlinerów odbywa się po odchyleniu ogonowej części kadłuba, która umocowana jest na dwóch zawiasach. Skonstruowaniem i produkcją tego krytycznego podzespołu zajęła się hiszpańska Gamesa Aeronautica. Za konstrukcję ciśnieniowej przedniej części kadłuba, mieszczącej kabinę załogi, odpowiada Boeing Rocketdyne. Pozostałe zespoły płatowca – struktura górnej części kadłuba, podłoga przedziału ładunkowego, owiewka połączenia skrzydło-kadłub i stożek ogonowy zostały opracowane przez inżynierów z Boeing Design Center w Moskwie. W przebudowie zwykłego 747-400F na wersję LCF brały udział także Evergreen Aviation Technologies Corp. – joint venture tajwańskiego przewoźnika Eva Air, General Electric i tajwańskiego działu Evergreen. Zespół napędowy i skrzydła Dreamliftera są niezmienione w porównaniu z oryginalnym 747-400F. Jedynie statecznik pionowy jest podwyższony o 1,5 m w celu zachowania stateczności kierunkowej. Pojemność ładowni samolotu wynosi 1845 m3. Co warte uwagi, prezydent Donald Trump już pod koniec marca ogłosił, że 3 Dreamliftery zostaną oddane przez Boeinga do dyspozycji administracji i będą używane do transportu sprzętu i środków ochronnych niezbędnych do walki z pandemią SARS-CoV-2. Pierwszy transport humanitarny z użyciem należącego do koncernu z Seattle odrzutowca klasy biznes Boeing Business Jet 1 miał miejsce 18 kwietnia. Samolot przewiózł 540 tys. masek ochronnych z ChRL do New Hampshire. (Altair)

Komentarze