Jeden z dwóch zachowanych na
świecie samolotów myśliwskich Caudron Renault CR 714C1 jest poddawany
rekonstrukcji w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Brakujące
elementy kadłuba są odtwarzane z wykorzystaniem technologii druku 3D.
Jak poinformował w piątek Jakub Link-Lenczowski z
Muzeum Lotnictwa Polskiego, wyprodukowany w 1939 r. samolot o bocznym
CA-556 jest unikatem. Dobrze zachowały się na nim powłoki malarskie,
które są jednym z niewielu przykładów oryginalnego francuskiego
kamuflażu z początku drugiej wojny światowej.
„Niestety eksponat jest zdekompletowany. Wojny nie
przetrwała cała przednia część samolotu wraz z silnikiem i śmigłem” -
ocenił przedstawiciel muzeum. Jak dodał, odtworzenie brakujących
elementów tradycyjnymi metodami było by niezwykle trudne - do dziś
zachowało się niewiele rysunków technicznych, a np. odtworzenie
metalowych elementów nosa samolotu wymagało by stworzenia na nowo
specjalistycznych form do ich odlewu.
Dlatego powstał pomysł rekonstrukcji brakujących
elementów z wykorzystaniem technologii druku 3D. Projekt rekonstrukcji
jest efektem współpracy Muzeum Lotnictwa Polskiego z krakowskim
producentem drukarek addytywnych, spółką Atmat. Do wytwarzania elementów
kadłuba jest wykorzystywana jedna z największych tego typu drukarek w
Europie.
„Dzięki wykorzystaniu drukarek 3D możliwe było
odtworzenie części na podstawie modelu komputerowego. Cały proces odbywa
się pod nadzorem konserwatorskim, z zachowaniem historycznej
substancji. Nowe elementy są montowane jedynie do istniejących węzłów
łoża silnika, tak aby nie naruszyć oryginalnej konstrukcji” - wyjaśnił
Link-Lenczowski.
Egzemplarz znajdujący się w krakowskim muzeum jest
jednym z sześciu Caudronów dostarczonych do Finlandii, w ramach pomocy
po agresji ZSSR. Od maja 1941 r. służył jako pomoc naukowa w szkole
mechaników lotniczych. Został przekazany do zbiorów MLP jako
długoterminowy depozyt przez fińskie muzeum lotnictwa Paijat-Hameen
ilmailumuseo, mieszczące się na lotnisku Lahti-Vesivehmaa.
W czasie walk we Francji loty bojowe na CR 714C1
wykonywali prawie wyłącznie Polacy (i pojedynczy piloci francuscy).
Samoloty te weszły na uzbrojenie dywizjonu myśliwskiego GC 1/145, który
powstał na bazie dywizjonu, który miał zostać wysłany do Finlandii.
W dniach 8-11 czerwca 1940 r. piloci GC 1/145
zestrzelili osiem samolotów niemieckich, tracąc 14 Caudronów, z czego
cztery w walce, a resztę w wypadkach.
Źródło: PAP
Komentarze
Prześlij komentarz