Są chętni na przejęcie Alitalii

Brytyjski easyJet i niemiecka Lufthansa oświadczyły, że w dalszym ciągu są zainteresowane włoskim przewoźnikiem po deklaracji jednego z ministrów, że Rzym pragnie zachować większościowy pakiet w nierentownej linii. W kwietniu obie te linie a także węgierski Wizz Air wyraziły chęć kupna przynajmniej części Alitalii, ale długa procedura wyłaniania nowego rządu we Włoszech po marcowych wyborach opóźniła sprawę cesji. Nowy minister transportu, Danilo Toninmelli oświadczył w minionym tygodniu, że 51 proc. Alitalii powinno zostać w rękach Włochów, ale „u boku z silnym inwestorem ta linia może stać się prawdziwym narodowym przewoźnikiem".Lufthansa stwierdzała wielokrotnie, że włoski rynek jest dla niej ważny, ale Alitalia musi poddać się restrukturyzacji zanim zostanie kupiona. Jeden z jej rzeczników podał, że Niemcy złożyli już dokument w tej sprawie nowemu rządowi. — Możemy wyobrazić sobie następne dyskusje na tej podstawie — dodał.Szef easyJeta Johan Lundgren oświadczył kilka dni temu na salonie w Farnborough, że jego linia jest nadal zainteresowana niektórymi aktywami Alitalii, ale zamierza zapoznać się ze szczegółami propozycji nowego rządu włoskiego.Wicepremier i minister spraw wewnętrznych Matteo Salvini oświadczył, że Alitalia jest obecnie w sytuacji pozwalającej na zarabianie, a „jeśli pojawią się poważni prywatni partnerzy, to tym lepiej. Jedyne na co nie pozwolimy, to rozczłonkowanie przedsiębiorstwa" — dodał. Analitycy sektora lotniczego wątpią jednak, by rządowi udało się znaleźć takiego inwestora, który byłby skłonny ładować pieniądze w linię, w której władze z Rzymu mają coś do powiedzenia. — Nawet jeśli skarb państwa przejmie mniejszościowy udział w Alitalii, to żaden inwestor nie zaryzykuje ze względu na to, co było w przeszłości — stwierdził prezes firmy doradczej TRA Consulting, Andrea Giuricin, autor książki „Prywatyzacja bez końca Alitalii". Kolejne programy pomocowe państwa kosztowały podatników ok. 10 mld euro w ostatnich 10 klatach — szacuje Giuricin, a sytuacja linii jest nadal niepewna: tarci co najmniej milion euro dziennie. W I kwartale Alitalia poniosła operacyjną stratę brutto 117 mln euro wobec 228 mln rok wcześniej. 27 lipca ma dojść do spotkania administratorów linii z przedstawicielami rządu. Odrębnie Lufthansa podała, ż 19 listopada zacznie się w brytyjskim sądzie rozpatrywanie sprawy kontraktów leasingowych Lufthansy i LaudaMotion. Niemcy chcą je wypowiedzieć, bo twierdzą, że Austriacy nie płacili terminowo, Austriacy odrzucili te zarzuty. (Altair)

Komentarze