Polskie Linie Lotnicze LOT są 7. najstarszą linią lotniczą w Europie. Powstały 29 grudnia 1928 r. Kod Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) otrzymały w styczniu 1929 r. Polski przewoźnik jest także w pierwszej 20. nadal funkcjonujących przewoźników lotniczych na świecie. Dzisiejszy LOT powstał po połączeniu dwóch linii lotniczych — Aerolotu i Aero oraz Śląskiego Towarzystwa Lotniczego.

W 1972 roku wchodzą do floty Ił-62 i LOT może odtworzyć rejsy atlantyckie, a przewoźnik otwiera połączenia do Kuwejtu, Algieru i Trypolisu oraz Bombaju.
W 1978 roku linia decyduje się na zmianę wizerunku. Roman Duszek i Andrzej Zbrożek zaprojektowali nowe malowanie: maszyna ma być biała, w przedniej części kadłuba granatowy napis LOT, a na „ogonie” biały żuraw na granatowym tle i polska flaga.
Rozwój lotu przerywa stan wojenny, połączenia są zawieszane, bądź likwidowane. Dwa lata trwała przerwa w bezpośrednich lotach do Nowego Jorku i Chicago, a dopiero w połowie lat 80. LOT zaczął latać do Delhi i Pekinu. Z floty wycofywane są Ił-18 i Tu-134, do Warszawy przylatują nowocześniejsze Tu-134M, które rozpoczynają obsługę portów europejskich i bliskowschodnich.
Jednocześnie podjęta zostaje decyzja o oparcia rozwoju LOT-u na flocie produkcji amerykańskiej, konkretnie Boeingu. LOT zdecydował wówczas o kupnie Boeingów 767 i w roku 1989 miał już 2 takie maszyny, co umożliwiło otwarcie rejsów m.in do Singapuru. W trzy lata później Tupolewy zostają stopniowo zastąpione Boeingami 737, LOT zostaje przekształcony w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W 1999 roku do floty dołączają Embraery. I wtedy minister skarbu państwa decyduje się na sprzedaż mniejszościowego pakietu akcji LOT.
Z trójki: Lufthansa, British Airway i szwajcarską SAir Group wybrani zostają Szwajcarzy, jednak Swissair — główna linia należąca do tej grupy bankrutuje, ale LOT nadal się rozwija. W 2001 roku liczba pasażerów sięgnęła 3 mln, (dzisiaj jest to ok 7 mln) i decyduje się na przejście z programu Qualiflyer do Star Alliance (październik 2002) a dzięki współpracy z niemiecką Lufthansą także do programu lojalnościowego Miles&More., a udziały SAir Group w Locie przejmuje syndyk masy upadłościowej. Ostatecznie Skarb Państwa odkupił udziały od Szwajcarów.
Rok 2005 przynosi kolejną przełomową decyzję. Mimo nacisków Airbusa i Niemców, Brytyjczyków oraz Francuzów premier Marek Belka mówi prezesowi LOT-u, Markowi Grabarkowi, że ma zamówić takie maszyny, jakie dla LOT-u będą najlepsze. I Grabarek wybrał Boeinga 787-8 Dreamlinera. Dreamliner ostatecznie dociera do LOT-u w listopadzie 2012, ale linia głównie z powodu nieuczciwej konkurencji należącej do Amber Gold OLT Express staje na granicy bankructwa.
Na początku grudnia zarząd linii zwraca się do rządu o pomoc publiczną. Prezes, wówczas był nim Marcin Piróg traci stanowisko, jego miejsce zajmuje Sebastian Mikosz, a Dreamliner, który miał pociągnąć LOT zostaje wyłączony z eksploatacji z powodu przegrzewania się baterii. Maszyny wróciły do latania od początku czerwca 2013 r.
W listopadzie 2016 roku LOT przejmuje 49 proc. udziałów w estońskiej spółce Regional Jet i należącej do tej firmy linii Nordica.
Dzisiaj LOT ma w swojej flocie 12 Dreamlinerów, oprócz tego Boeingi 737 MAX, Embraery i Bombardiery.
LOT miał w swojej 90-letniej historii 11 wypadków lotniczych. W tym dwa wyjątkowo tragiczne w skutkach. 11 marca 1980 r. w Raszynie rozbił się IŁ-62 z 87 osobami na pokładzie i drugi wypadek — 9 maja 1987 roku w Lesie Kabackim, kiedy rozbił się kolejny Ił-62M. W tej katastrofie zginęły 183 osoby. (rp.pl)
Komentarze
Prześlij komentarz