Zarząd kanadyjskiego koncernu przygotowuje projekt przeniesienia części produkcji popularnych samolotów Bombardier Q400. Osiem takich maszyn lata w barwach PLL LOT. Samoloty w wersji 400, mogące zabrać do 90 pasażerów, są chwalone ze względu na niskie zużycie paliwa, wnętrze przyjazne dla pasażerów, oraz cichą pracę silników. Po początkowych problemach z przednim podwoziem, z którym producent sobie poradził, maszyna uchodzi za bezpieczną i niezawodną. Sprzedaż samolotu produkowanego w Kanadzie cały czas jest na bardzo dobrym poziomie. W tym roku największy kontrakt na sprzedaż Q400 podpisano z hinduskim SpiceJet, który kupi 50 samolotów tego typu. 7 takich samolotów kupi też Philippine Airlines, 5 weźmie Ethiopian Airlines.
Na liście sprzedaży z 2017 roku jest też kilka firm leasingujących samoloty. Obecnie ponad 1000 samolotów serii Q (także mniejszych od opisywanego – w wersjach 200 i 300) znajduje się w użyciu przez przewoźników. Cena katalogowa Q400 to 32,2 mln. dolarów. Bombardier bardzo liczył na przeniesienie produkcji samolotów serii Q do państw z tańszą siłą roboczą, aby obniżyć koszty wykonania maszyn i zachęcić ceną nowych klientów, głównie z Azji i Wschodniej Europy. Operacja przeniesienia produkcji do Rosji w 2014 zakończyła się porażką z momentem aneksji Krymu. Kanadyjski koncern nie zbudował w Rosji, wbrew wcześniejszym obietnicom, nowego zakładu, ze względu na gospodarczą separację tego kraju. Teraz Bombardier ponownie szuka lokalizacji dla zakładu produkującego „Q-series”. Na początku produkowane miałyby być w nim skrzydła i kokpit dla turbośmigłowych maszyn. Później być może również kadłuby oraz skrzydła. Nowa strategia Bombardiera zakłada też przebudowę wnętrza kabiny pasażerskich niewielkich odrzutowców serii CRJ oraz opracowanie dla nich nowych kokpitów. Źródło: Rynek Lotniczy
Komentarze
Prześlij komentarz