Przedsiębiorstwo COMAC przeprowadziło próby kołowania samolotu komunikacyjnego C919

Pierwszy prototyp samodzielnie opracowanego w ChRL wąskokadłubowego samolotu komunikacyjnego Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) C919 przeszedł już próby kołowania i działania instalacji hamulcowej. Jego oblot ma nastąpić pod koniec marca. Według wstępnych planów kilkukrotnie odkładany oblot pierwszego C919, zaprezentowanego w listopadzie 2015, miał nastąpić najpóźniej w połowie ub. r. Jednak nieoficjalnie mówi się, że chińscy inżynierowie cały czas nie potrafią sobie poradzić z integracją układu sterowania lotem, automatycznym pilotem i wyposażeniem nawigacyjnym. Wciąż nie zakończono też projektu technicznego całego samolotu. Wyposażenie kabiny załogi C919 ma być zbliżone do Boeinga 737 Max, jednak jego integracja ma pochłonąć znacznie mniejsze koszty, ze względu na zastosowanie innych urządzeń. Planuje się też wydanie instrukcji użytkowania w locie i obsługi technicznej w jęz. angielskim. Przedstawiciele Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC) nie określili daty zakończenia procesu certyfikacyjnego C919. Początkowo zakładano, że pierwsze samoloty seryjne wejdą do eksploatacji w 2019-2020, uzależniając całe przedsięwzięcie od przebiegu prób w locie, w których udział wziąć ma 6 przedseryjnych C919. Certyfikacja C919 ma bazować na doświadczeniach zdobytych podczas realizowania analogicznego procesu dla innego chińskiego samolotu komunikacyjnego – ARJ21. Inżynierowie COMAC zdają sobie sprawę, jak wiele błędów popełnili w jego trakcie i nie chcą ich powtarzać. Źródło: Altair

Komentarze