Oblatany został dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy Jak-152

Na lotnisku Irkuckich zakładów lotniczych (IAZ) – filii PAO Korporacja Irkut, został oblatany dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy Jak-152. Za jego sterami znajdował się pilot doświadczalny Wasilij Siewastianow. Lot odbył się bez problemów. Własności samolotu okazały się zgodne z planowanymi. Jak-152 został zaprojektowany do realizowania podstawowego szkolenia kandydatów na pilotów wojskowych. Ma latać w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Jego projekt powstawał od początku lat 2000. w OKB Jakowlewa – obecnie Inżynierskim ośrodku korporacji Irkut – na bazie samolotu Jak-54. Od 2014 program jest realizowany pod kryptonimem Pticzka-WWS, zgodnie z wymaganiami WWS FR. Seryjny Jak-152 ma rozwijać prędkość maksymalną 300-320 km/h, a jego prędkość lądowania ma wynosić 100-120 km/h. Pułap praktyczny zaplanowano na 4000 m, a zasięg na 1400 km. Jako jego napęd wybrano (z braku rosyjskiego odpowiednika) niemiecki silnik wysokoprężny RED A03 V12 o mocy 500 KM (SAS 2016: Niemieckie silniki Jaka-152, 2016-02-22). Samolot wyposażono w fotele wyrzucane SKS-94M produkowane przez NPP Zwiezda. Resurs Jaka-152 zaplanowano na 10 tys. h lub 30 tys. lądowań. Maksymalna masa startowa wynosi 1320 kg. Źródło: Altair

Komentarze