Przebudowa terminalu pasażerskiego A na katowickim lotnisku

Rok 2015 był bardzo ważny z perspektywy rozwoju infrastruktury katowickiego lotniska. Uruchomiono serce Portu Lotniczego Katowice, czyli nową drogę startową o długości 3 200 metrów. Zakończona została budowa nowej płyty do odladzania i drogi kołowania E0 wraz z płytą postojową dla samolotów cargo, przed nią zgodnie z harmonogramem trwa budowa nowego terminalu cargo, który do użytku zostanie oddany w II kwartale 2016 roku. 
W czerwcu 2015 roku pierwsi pasażerowie skorzystali z terminalu przylotowego (terminal C), który przejął funkcje przylotowe z terminali A i B. Bezpośrednio z tą inwestycją związane jest kolejne przedsięwzięcie budowlane na pyrzowickim lotnisku, czyli generalny remont i przebudowa terminalu pasażerskiego A. Terminal A to tak naprawdę pierwszy obiekt który powstał do obsługi cywilnego ruchu lotniczego na katowickim lotnisku. Swoim początkiem sięga końca lat sześćdziesiątych XX wieku, kiedy wybudowany został pierwszy terminal pasażerski o powierzchni 550 metrów kwadratowych. Jego konstrukcja została wchłonięta podczas kolejnych rozbudów i modernizacji terminala A, które miały miejsce w 1994 roku, 2004, 2011 i w 2014 roku kiedy to obiekt przyjął obecną formę. Po wejściu Polski do strefy Schengen budynek przejął funkcje obsługi wylotów i przylotów w ruchu Non-Schengen. W czerwcu 2015 roku oddany do użytku został terminal C, w którym obsługiwany jest ruch przylotowy do Portu Lotniczego Katowice zarówno z krajów strefy Schengen jak i spoza Schengen. Od tamtej pory terminal A obsługuje tylko ruch wylotowy do krajów strefy Non-Schengen. W ramach długoterminowego planu modernizacji i przebudowy infrastruktury terminalowej Portu Lotniczego Katowice związanej z oddaniem do użytku terminalu C i uwolnieniem powierzchni hal przylotów na terminalach A i B został przygotowany projekt modernizacji obydwu obiektów. Na pierwszy ogień poszedł terminal A. 

W wyniku tego procesu na parterze obiektu powstanie hala odlotów o wymiarach 110 metrów i szerokości od 18 do 30 metrów. W ramach tej części terminalu wyodrębniony zostanie nowy układ bramek do zapokładowania pasażerów, będzie ich dziewięć. Rozstaw wyjść co 12 metrów umożliwi czytelny podział grup pasażerów do poszczególnych wyjść. Na hali powstanie nowy, dodatkowy układ sanitarny. Ponadto wydzielone zostanie miejsce dla czterech powierzchni komercyjnych, w tym sklepu wolnocłowego, który zrealizowany zostanie w formule walkthrough i znajdzie się zaraz za strefą kontroli celnej. W północno-wschodniej części hali odlotów, w niezmienionej formule pozostanie salonik VIP, dla którego przeznaczono dodatkową powierzchnię pod przyszłą rozbudowę. Źródło: Port Lotniczy Katowice

Komentarze