Pasażerowie w USA narzekają na przewoźników

Mimo spadku cen biletów lotniczych w USA, pasażerowie nie przestali narzekać na przewoźników. W ciągu zaledwie jednego roku liczba skarg na linie lotnicze składanych w federalnym Aviation Consumer Protection Division wzrosła o 36 procent. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez portal Expedia oraz Airlines Reporting Corp., w ciągu pierwszych 10 miesięcy tego roku koszt biletu lotniczego na przeloty wewnątrz USA obniżył się o 5 procent. Spadek ten okazał się jednak dużo mniejszy od skokowej obniżki cen paliwa lotniczego (o ponad 35 procent), stanowiącego najważniejszą pozycję w budżetach przewoźników. 
Co więcej – mimo konkurencji na wewnętrznym rynku, bilety lotnicze w USA taniały dużo wolniej niż na całym świecie (spadek o 8 procent). W tym czasie amerykańskie linie lotnicze nie tylko odnotowały rekordowe zyski (tylko w III kwartale – 9,3 miliarda dolarów netto w porównaniu z 3,1 mld w 2014 roku), lecz także inwestowały w nowe floty samolotów. Przewoźnicy nie przestali też pobierać od pasażerów wysokich opłat za dodatkowe usługi i zagęszczać przestrzeni w samolotach. Przełożyło się to na rosnące niezadowolenie ze strony pasażerów. 
 
Od stycznia do końca października Departament Transportu zarejestrował 10,4 tysiąca skarg na jakość świadczonych usług. W tym samym okresie ubiegłego roku odnotowano jedynie 7467 skarg. - Poziom usług znacząco się obniża – ostrzega Paul Hudson, prezes organizacji flyersrights.org, walczącej o prawa pasażerów. Hudson jako główny problem wskazuje przede wszystkim praktykę pobierania wysokich opłat za przewożony bagaż (łącznie ponad miliard dolarów w pierwszych trzech kwartałach tego roku) oraz za zmianę rezerwacji (755 milionów dolarów), a także zmniejszanie przestrzeni między siedzeniami w samolotach. Komfort podróży zmniejsza także wysokie obłożenie lotów, które w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku wyniosło aż 83,88 procent. Lotnicze lobby odpiera jednak te głosy krytyki, przypominając, że wskaźnik skarg jest nadal bardzo niski – 1,97 na 100 tysięcy przewiezionych pasażerów. - Podróże lotnicze pozostają nadal jedną z najlepszych dostępnych konsumentom usług – twierdzi Vaughn Jennings, rzecznik Airlines for America, grupy reprezentującej interesy przewoźników. Źródło: Rzeczpospolita

Komentarze