Lekki odrzutowiec HA-420 Honda Jet uzyskał Certyfikat Typu FAA

13 grudnia 2003 w powietrze wzbił się pierwszy prototyp bardzo lekkiego odrzutowca HA-420 Honda Jet. Zapewne nikt wówczas nie przypuszczał, że proces jego certyfikacji zajmie niemal 12 lat. Prezes Michimasa Fujino odebrał z rąk przedstawicieli Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) upragniony Certyfikat Typu dopiero wczoraj, w zakładach Honda Aircraft w Greensboro, w Karolinie Pn. HA-420 może przewozić 7 osób (1-2 pilotów i 5-6 pasażerów). 
 Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe HF-120, o ciągu 9,12 kN każdy, zabudowane nad skrzydłami. Długość samolotu wynosi 12,99 m, rozpiętość 12,12 m, a wysokość – 4,54m. Maksymalny pułap operacyjny to 13 106 m. Zasięg maksymalny wynosi 2185 km, z 4 osobami na pokładzie. Kadłub Hondy Jet ma konstrukcję przekładkową, wykonaną z kompozytów. Długotrwałe analizy projektu i próby w tunelu aerodynamicznym pozwoliły na uzyskanie tzw. naturalnego opływu laminarnego skrzydeł i nosowej części kadłuba w trakcie lotu z dużą prędkością, co zwiększyło doskonałość samolotu. 
Odrzutowiec wyposażony jest w awionikę glass cockpit Garmin G3000. W trakcie prób 5 przedseryjnych HA-420 wylatało ponad 3000 godzin, operując z ponad 70 portów i lotnisk na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki. W ich trakcie samolot rozwinął prędkość ok. 787 km/h, przekraczając założenia konstruktorów. Prędkość obliczeniowa Hondy Jet to778 km/h, czyli 420 w. Stąd też wzięło się oznaczenie samolotu, HA-420. Uzyskanie certyfikatu FAA otwiera drogę do sprzedaży Hondy Jet na całym świecie. Źródło: Altair

Komentarze