Drony PKP CARGO wylatały setki godzin

Od kilku miesięcy PKP CARGO wykorzystuje drony do ochrony swoich pociągów przed kradzieżami. Efekty przerosły oczekiwania przewoźnika, ilość kradzieży spadła o kilkadziesiąt procent. Drony zostały użyte już także poza granicami kraju. 
 
Doświadczenia PKP CARGO z użyciem dronów zostały zaprezentowane na konferencji „Secure Transportation Conference” w Londynie. Konferencja „Secure Transportation Conference” to największe wydarzenie branży transportowej poświęcone bezpieczeństwu przewozów, wzięło w niej udział około 5 tys. specjalistów z zakresu bezpieczeństwa, w tym delegacje rządowe z 36 krajów. PKP CARGO w ramach prowadzonych działań w zakresie bezpieczeństwa w pierwszej kolejności kładzie nacisk na zapobieganie kradzieżom. Dzięki wyspecjalizowanej komórce w Biurze Bezpieczeństwa i Audytu spółka osiąga wymierne efekty, które znajdują potwierdzenie w liczbach. PKP CARGO wykorzystuje dwa typy dronów. Pierwszy z nich, „Phantom III”, jest wyposażony w kamerę 4K i ma około pół metra rozpiętości ramion. Służy do wykonywania lotów patrolowych wspierających przejazdy składów PKP CARGO i pomaga chronić pociągi zatrzymane przez złodziei. Obecność drona nad pociągiem zniechęca przestępców do kradzieży (np. wysypywania węgla z wagonów). Urządzenie to działa też prewencyjnie, odstraszając osoby przebywające nielegalnie na terenach kolejowych w pobliżu pociągów. Średni nalot „Phantomów” w kwartale wynosi około 3 tys. minut. Maksymalna prędkość dronów PKP CARGO to 60 km/h. Nieprzypadkowo dobrana kolorystyka tych urządzeń oraz duża wysokość obserwacyjna sprawiają, że są one praktycznie nie do wykrycia dla złodziei. Drony rejestrują obraz w pobliżu składów i przesyłają go w czasie rzeczywistym do siedziby Zespołu Przeciwdziałania Zagrożeniom. PKP CARGO od niedawna zaczęło także wykorzystywać drony do sprawdzania stanu wagonów użytkowanych przez klientów. W krótkim czasie można w ten sposób skutecznie skontrolować dziesiątki wagonów. Operatorami dronów są osoby, które przeszły specjalne szkolenie. Obejmuje ono m.in. prawo lotnicze, procedury operacyjne i zasady wykonywania lotów. Operatorzy odbyli też zajęcia praktyczne z pilotażu, i następnie zdali egzaminy państwowe potwierdzone certyfikatami i świadectwami kwalifikacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To niezbędne, aby pilotować drony w Polsce. Źródło: PKP CARGO

Komentarze