Bombardier CSeries 100 uzyskał kanadyjski Certyfikat Typu

Po 27 miesiącach i ponad 3 tys. godzin prób w locie, a także trzyletnim opóźnieniu względem oryginalnych planów, Bombardier otrzymał wreszcie w piątek Certyfikat Typu kanadyjskiego Ministerstwa Transportu dla samolotu pasażerskiego CSeries 100. 
 
Analogiczny dokument dla przeznaczonego dla niego silnika Pratt & Whitney PW1500G przyznano 3 lata temu. Próby CS100 trwały dłużej i były bardziej kosztowne, niż zakładano, ze względu na konieczność przebadania kilku nowych rozwiązań, niestosowanych wcześniej w konstrukcji samolotów komunikacyjnych. Były to: układ sterowania lotem fly-by-wire, kompozytowe panele pokrycia skrzydła, produkowane metodą infuzji próżniowej i panele pokrycia kadłuba, wykonane z litali (stopów litu z glinem), a także wspomniany wcześniej silnik turbowentylatorowy z przekładnią PW1500G i awionika Rockwell Collins ProLine Fusion. Co więcej, CS100 jest pierwszym od niemal 30 lat wąskokadłubowym samolotem komunikacyjnym, zaprojektowanym jako całkowicie nowa konstrukcja. nżynierów Bombardiera czeka jeszcze udowodnienie osiągów CS100 przed urzędnikami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i amerykańskiej Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA). Równolegle rozpocznie się też szkolenie załóg lotniczych linii Swiss, które mają otrzymać pierwsze samoloty w drugim kwartale przyszłego roku. Źródło: Altair

Komentarze