Akcja Fundacji "Wiedeńczyk" AN-2 - pomoc dla historycznego samolotu

Fundacja "Wiedeńczyk" AN-2 wspiera opiekę i konserwację zabytków techniki lotniczej w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Najważniejszym zadaniem Fundacji jest utrzymanie w stanie lotnym samolotu An-2 o numerze bocznym 7447, zwanego „Wiedeńczykiem” od lat 80., gdy kilku żołnierzy 13. Pułku Lotnictwa Transportowego wykorzystało go do spektakularnej ucieczki do stolicy Austrii. W grudniu Fundacja zorganizowała akcję Kalendarz-Cegiełka z "Wiedeńczykiem" 2016. 
 Całkowity dochód ze sprzedaży cegiełek jest przeznaczony na działalność statutową Fundacji, czyli utrzymanie Wiedeńczyka w stanie lotnym, w tym najpilniejszą obecnie potrzebę - wymianę płótna na skrzydłach Wiedeńczyka. Więcej informacji na stronie: www.wiedenczyk.pl 


„Wiedeńczyk” to transportowo-desantowa wersja samolotu typu AN-2 (popularnie zwanego „Antek”), skonstruowanego w biurze Olega Antonowa w 1947 roku. Samolot o numerze taktycznym 7447 (bo o nim mowa) wyprodukowany został w 1966 roku w zakładach lotniczych WSK PZL Mielec, a następnie skierowany do służby na podkrakowskich Balicach, gdzie jak wiele tego typu egzemplarzy wykonywał zadania operacyjne na rzecz wojska. Jego wyjątkowość związana jest z pewną dramatyczną historią, która miała miejsce podczas stanu wojennego. Pewnego wiosennego dnia 1982 roku jedna z załóg wykonująca loty treningowo-operacyjne na tym samolocie podjęła decyzję o ucieczce z kraju do Austrii. Po wykonaniu międzylądowania na podkrakowskiej łące oraz zabraniu rodzin samolot wykonał lot na małej wysokości w trudnym górzystym terenie Czechosłowacji i Austrii szczęśliwie lądując na wiedeńskim lotnisku. Po powrocie do kraju nasz samolot zwany odtąd najpierw nieformalnie, a później również oficjalnie „Wiedeńczykiem” nadal wykonywał misje na rzecz wojska, aż do wycofania ze służby latem latem 2012 roku i przekazania go do Muzeum Lotnictwa Polskiego. Jednak nie dane jest mu odpoczywać, bowiem dwóch entuzjastów lotnictwa mając na uwadze dobry stan techniczny samolotu oraz potrzebę promocji polskiego lotnictwa postanowiło przywrócić „Wiedeńczyka” do latania. W ten oto sposób samolot ten znalazł się pod wspólną kuratelą Muzeum Lotnictwa Polskiego i utworzonej na potrzeby reaktywacji samolotu Fundacji Wiedeńczyk. Źródło: wiedenczyk.pl

Komentarze