W Tuluzie rozpoczęto próby w locie silnika Rolls-Royce Trent XWB-97

Wczoraj z lotniska Tuluza-Blagnac, leżącego obok zakładów Airbusa wzbił się do pierwszego lotu samolot badawczy A380 z zabudowanym silnikiem Rolls-Royce Trent XWB-97. Jest on przeznaczony do napędu A350-1000. 
 
Załogę A380 stanowili piloci doświadczalni Airbusa Etienne de Malleray i Hugues Van der Stichel oraz inżynierowie prób w locie: Gerard Maisonneuve, Emmanuele Costanzo i Jean-Philippe Cottet. Lot trwał 4 h 14 min. W jego trakcie sprawdzono działanie Trenta XWB-97, zabudowanego na lewoskrzydłowym wewnętrznym pylonie, przy różnych wartościach ciągu. 
 
Testowy A380 wzniósł się na maksymalną wysokość 10 668 m i rozwinął maksymalną prędkość M0,87. Pierwszy lot Trenta XWB-97 wykonano 9 miesięcy przed planowanym oblotem A350-1000. Program jego prób w locie ma trwać 120 h. Działanie silnika zostanie zbadane m. in. w klimacie pustynnym, jak i w warunkach oblodzenia. Trent XWB-97 ma rozwijać ciąg 430 kN – największy ze wszystkich silników, jakie dotychczas używane były do napędu Airbusów. Natomiast już eksploatowane A350-900 napędzane są silnikami Trent WXB-84, rozwijającymi ciąg 375 kN. 
Obecnie Roll-Royce produkuje tygodniowo ponad 10 silników tego typu. Pod koniec 2017 tempo wytwarzania Trentów XWB-84 wzrośnie do ok. 20 na tydzień, co umożliwi Airbusowi produkowanie 10 A350 miesięcznie. Źródło: Altair

Komentarze