W Genui zaprezentowano pierwszy samolot Piaggio MPA

MPA (Multirole Patrol Aircraft – wielozadaniowy samolot morski) został opracowany przez inżynierów z Piaggio Aerospace, będące częścią grupy Mubadala, ADASI (Abu Dhabi Autonomous System Investments) i Saab. W porównaniu z protoplastą – samolotem klasy biznes P.180 Avanti – wprowadzono wiele zmian w jego konstrukcji. Rozpiętość skrzydeł wzrosła do 21,378 m. Zwiększono także rozpiętość usterzenia – przedniego o 20% ,a tylnego o 35%. 


Maksymalna masa startowa Piaggio MPA to 7484 kg, w tym 2404 kg paliwa. Maksymalna długotrwałość lotu wynosi 9 h, na wysokości 1524 m. Silniki Pratt & Whitney Canada PT6A-66B o mocy 950 KM każdy z pięciołopatowymi śmigłami z łopatami szablastymi umożliwiają samolotowi rozwinięcie prędkości maksymalnej 648 km/h. Maksymalna wysokość lotu to 12 497 m. 
Załoga ma do dyspozycji awionikę glass cockpit Rockwell Collins Pro Line Fusion. Wyposażenie stanowić będzie system Albatros, opracowany przez Saaba, obejmujący m. in. radiolokator Telephonics RDR 1700-G2 z odwróconą syntetyczną aperturą, mogący pracować też jako wskaźnik naziemnych celów ruchomych, zdolny do jednoczesnego śledzenia 1000 celów. Pozostałe elementy to głowica optoelektroniczna FLIR Systems StarSafire 380HD, urządzenia łączności satelitarnej i VHF, układ identyfikacji swój-obcy (IFF) i automatyczny układ identyfikacji jednostek morskich (AIS). W kabinie pasażerskiej zabudowane zostaną dwa stanowiska, dla dowódcy misji i operatora w/w urządzeń. Za nimi pomieści się fotel trzeciego członka załogi, niewielka kuchnia i toaleta. Źródło: Altair

Komentarze