Opóźnia się postępowanie na samoloty do przewozu VIP-ów

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom MON umowa na dostawę dwóch małych samolotów do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie nie zostanie zawarta w listopadzie. Resort planuje, że do tego czasu będą gotowe jedynie szczegółowe warunki zamówienia. Termin zgłaszania się podmiotów zainteresowanych udziałem w postępowaniu minął w połowie lipca. MON chciało wówczas, by wstępne oferty zostały złożone pod koniec sierpnia. Ustalenie ostatecznych wymagań zaplanowano na wrzesień, złożenie ostatecznych ofert - na październik, a wybór dostawcy i podpisanie umowy - na koniec listopada. Jednak w ministerstwie trwa jeszcze ustalanie szczegółowych warunków. 
"Uszczegółowimy warunki zamówienia, które po uzgodnieniu zostaną przesłane do oferentów, aby złożyli oferty ostateczne. Ma to nastąpić do końca listopada" - poinformował w piątek PAP ppłk Szczepan Głuszczak z MON. 
Według radia RMF FM wojskowi będą jeszcze konsultować nowe warunki specyfikacji samolotów z nowymi przedstawicielami czterech kancelarii: prezydenta, premiera, Sejmu i Senatu. Jeszcze pod koniec września MON podtrzymywało zamiar podpisania w listopadzie umowy o dostawie małych samolotów dla VIP. Trwały wówczas negocjacje z pięcioma firmami, które pozostały w rozmowach. Są to trzej producenci – Gulfstream, Dassault i Bombardier – oraz dwie firmy handlowe - Megmar Logistics & Consulting i The Jet Business International Corporation. Wstępne oferty dotyczą zarówno samolotów fabrycznie nowych, jak i używanych, z niewielkim nalotem. Wojsko chce nabyć maszyny z miejscami dla 12-14 pasażerów. Właśnie tyle osób liczy wiele delegacji - argumentowało MON, uzasadniając potrzebę nabycia samolotów tej klasy. Pokład ma być skonfigurowany w opcji biznesowej. Rok produkcji samolotów nie może być wcześniejszy niż 2006. 
Zasięg z 12-14 pasażerami, standardową załogą i bagażem na pokładzie nie może być mniejszy niż 5 tys. km, a po ograniczeniu liczby pasażerów do ośmiu powinien pozwalać na wykonanie lotu na druga stronę Atlantyku. Maszyny mają mieć system identyfikacji "swój-obcy" oraz urządzenia zapewniające łączność satelitarną we wszystkich fazach lotu i na ziemi. Planowana umowa ma obejmować szkolenie dla pilotów i techników oraz wstępny pakiet logistyczny, zapewniający eksploatację maszyn w początkowym okresie ich użytkowania. Dopuszczono możliwość pozyskania samolotów używanych. Założony termin dostawy samolotów to czerwiec 2016 r. Źródło: PAP

Komentarze