![]() |
Bluecopter |
Airbus Helicopters zaprezentował w
wytwórni w Donauwörth demonstrator ekologicznego śmigłowca przyszłości,
Bluecopter. Dotychczas wylatał on w próbach 28 godzin. Jako demonstratora użyto
jednego z H135 należących do przedsiębiorstwa. W Bluecopterze zabudowano
zmodyfikowane otunelowane śmigło sterujące Fenestron, o osiągach polepszonych
dzięki optymalizacji konstrukcji piasty i łopat. Do zmniejszenia poziomu hałasu
emitowanego przez Bluecoptera przyczyniły się też wykładzina dźwiękochłonna
zastosowana w obudowie Fenestronu i aktywny układ sterowania kierunkowego.
Nowo opracowany pięciołopatowy
wirnik nośny z bezprzegubową piastą zwiększa skuteczność operowania,
zmniejszając odczuwalny hałas. Zabudowano w nim łopaty BlueEdge, zastosowane
już w H160, o zwiększonej długości, charakteryzujące się znacznie mniejszą
prędkością końcówki łopaty i większą sztywnością. Demonstrator ma też kilka
innych rozwiązań zmniejszających opór aerodynamiczny, w tym owiewkę piasty
wirnika nośnego i goleni podwozia, nowo opracowaną tylną część kadłuba i
usterzenie w układzie T. Airbus Helicopters opracował Bluecoptera w ramach
krótkoterminowych autonomicznych prac projektowych, w znacznej części
sfinansowanych z własnych funduszy. Niektóre technologie zastosowane w
demonstratorze zostały opracowane w ramach wspólnej inicjatywy europejskiej
Clean Sky i niemieckiego programu badawczego LuFo-IV.
Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz