Sukhoi Business
Jet kosztuje dwa razy mniej niż podobne luksusowe odrzutowce konkurencji.
Rosjanie chcą zdobyć jedną czwartą światowego rynku. Ambitne plany firmy
lotniczej GSS (Cywilne Samoloty Suchowo) producenta jedynego nowoczesnego
cywilnego samolotu rosyjskiego ogłosił dziś wiceprezes Jewgienij Andracznikow.
Firma produkująca odrzutowce średniego zasięgu Sukhoi Superjet-100 (SSJ-100)
chce w ciągu dekady osiągnąć 20-25 proc. udziału w rynku globalnym.
Główni rywale
Rosjan w segmencie samolotów średniego zasięgu zabierających do 100 pasażerów
to brazylijski Embrearer, kanadyjski Bombardier; także nad podobnymi projektami
pracują japoński Mitsubishi i chiński AVIC.
- Jesteśmy nastawieni
na 800 samolotów w ciągu 15-16 lat, co da nam do 25 proc. rynku. Prognozy są tu
korzystne, eksperci mówią, że popyt w segmencie samolotów 70-100 pasażerów
będzie rósł - tłumaczył Andracznikow agencji TASS.
Rosjanie kierują
swoją ofertę do trzech grup odbiorców - wielkie koncerny, przewoźnicy na
rynkach regionalnych oraz operatorzy charterów.
- Nasze rynki to
oczywiście Południowo-Wschodnia Azja, Chiny jako najbardziej pojemny rynek,
Indie na drugim miejscu; dalej Indonezja. Chcemy też zaistnieć na Bliskim
Wschodzie, Afryce i Ameryce Łacińskiej - mówił wiceprezes. Dodał, że z Chinami
handel może być w rublach i juanach, co jest korzystne w sytuacji, gdy kurs
rubla do dolara i euro jest bardzo niestabilny.
W tym roku
Rosjanie wyprodukują 40 SSJ-100, z czego klienci już otrzymali 37 sztuk. W
przyszłym roku produkcja wzrośnie do 50 sztuk. Przewaga nad konkurencją to
fakt, że „my już latamy jako najbardziej technologicznie zaawansowany samolot w
swoim segmencie".
Nie bez
znaczenia jest też cena SSJ-100. Rosyjski samolot jest tańszy od konkurencji,
bo produkcję w dużym stopniu wspomaga państwo. Rożnica jest widoczna
szczególnie w luksusowej wersji rosyjskiego odrzutowca. Sukhoi Business Jet
kosztuje ok. 40 mln dol. czyli połowę tego co vipom oferuje konkurencja. Ceny
Airbus /ACJ/ i Boeing /BBJ/ to 70-90 mln dol.. Jednak na razie rosyjski samolot
lata do 4600 km,
podczas gdy konkurencja do 8000
km. Rosjanie zapowiadają, że w przyszłym roku i ich
samolot będzie tak daleko latał. Luksusowych samolotów koncern chce produkować
do 10 sztuk rocznie.
ekonomia.rp.pl
Komentarze
Prześlij komentarz