
W rejestrze Urzędu Lotnictwa
Cywilnego znajduje się blisko sto lądowisk samolotowych. Jeśli do tego dodać
jeszcze 45 lotnisk użytku wyłącznego, w tym 35 lotnisk zarządzanych przez
Aeroklub Polski, to mamy bardzo gęstą i interesującą siatkę infrastruktury
lotniskowej, która reprezentuje fantastyczny potencjał ale nie realizuje go
nawet w części. Niedawno wiceminister infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz ujawnił, że Ministerstwo pracuje nad programem wsparcia
modernizacji małych lotnisk, który ma dla resortu priorytetowe znacznie.
Okazuje się, że deklaracja była niestety na wyrost, bo na razie prace
ograniczyły się do zapytania Ministerstwa Finansów o możliwość finansowania
rozwoju tych lotnisk z budżetu państwa.
W tym kontekście mam trzy
impresje. Cały czas nie mogę pojąć jak to się stało że nie udało się na ten cel
wynegocjować z Komisją Europejską choćby niewielkich funduszy. Infrastruktury,
która ma tak wielkie znaczenie dla naszego uczestnictwa w globalnym podziale
pracy, globalnej gospodarce, globalnych przepływach i wszystkim globalnym czym
epatują nas politycy i urzędnicy przy wielu okazjach. Jeśli wsparcie dla małych
lotnisk ma pochodzić z budżetu państwa to jak pokazuje doświadczenie, to okaże
się zbyt małe by taka pomoc publiczna miała przynieść wymierny skutek.
Trudno tu być optymistą, gdyż
ogłoszonym zakresie prac nad Aktualizacją Programu Rozwoju Sieci Lotnisk i
Lotniczych Urządzeń Naziemnych wraz z opracowaniem prognoz ruchu lotniczego nie
ma ani słowa o lotniskach lokalnych.
Wiele samorządów stara się
lądowiska wspierać. O ile potencjalne efekty bezpośrednie, pośrednie i
indukowane takich nierzadko symbolicznych działań będą znikome (a raczej
adekwatne do skali lotniska), to już efektów katalitycznych nie można nie
docenić. Efekty te określane są mianem katalitycznych ponieważ katalizują one
rozwój działalności nie związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem lotniska.
Przykłady takich efektów katalitycznych to decyzje lokalizacyjne inwestorów -
decyzja inwestora o lokalizacji inwestycji w gminie ponieważ przy
porównywalnych warunkach w innych lokalizacjach to właśnie do tej gminy będzie
mógł dotrzeć własnym samolotem w celu sprawowania efektywnej kontroli nad
działalnością zakładu. Inne przykłady to stworzenie produktu turystycznego czy
poprawa wizerunku inwestycyjnego gminy. Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Komentarze
Prześlij komentarz