MIR pracuje nad programem
wsparcia modernizacji małych lotnisk, który ma dla nas priorytetowe znacznie –
powiedział portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz
stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Według niego MIR zaczął od
przeglądu wszystkich 36 małych lądowisk identyfikując ich potrzeby: –
Oszacowaliśmy, że po to by osiągnęły unijne standardy, przeciętnie w jedno
lądowisko trzeba zainwestować ok. 50 mln zł – mówi Rynasiewicz, który twierdzi,
że MIR do realizacji rządowego programu zamierza włączyć marszałków.
– Taki program jest bardzo
potrzebny, gdyż Polska pod względem dostępności małych lotniska znajduje się na
szarym końcu w Europie, np. Czechy mają dwukrotnie więcej zarejestrowanych
lądowisk niż Polska – zauważa Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów
Lotniczych. Jak twierdzi, Niemiec czy Francuz lecący do Polski własną awionetką
ląduje w jednym z 14 regionalnych portów lotniczych, małych lądowisk nawet nie
bierze pod uwagę, gdyż z powodu braku certyfikatu ULC nie ma ich oficjalnym
rejestrze.– Od pewnego czasu zdobycie takiego ceryfyfikatu jest dużo
łatwiejsze, jednak nie da się tego zrobić bez modernizacji lądowisk, a to z
kolei wymaga zmian przepisów podatkowych gdyż przy obecnych stanie prawnym małe
prywatne lotniska obciążone są zazwyczaj najwyższą stawką podatkową
przewidzianą dla nieruchomości związanych z działalnością gospodarczą, co
powoduje, że są trwale nierentowne – twierdzi Tomasik.
Roczna wysokość podatku od nieruchomości dla
lotniska komercyjnego o powierzchni ok. 30 ha, wynosi od 300 tys. nawet do 1 miliona
złotych w zależności od wartości budowli na danym lotnisku posadowionych.
Według tego kryterium im bezpieczniejsze i lepiej zagospodarowane lotnisko
(asfaltowy pas startowy), tym wyższy podatek. Taki stan rzeczy powoduje, że
małe lądowiska nikomu nie opłaca się inwestować, zwłaszcza, że ich roczne
przychody nie przekraczają miliona złotych.– Jest to część infrastruktury. W
całej Europie tego typu obiekty z podatków gruntownych są zwolnione komentuje
poseł Bartłomiej Bodio, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. transportu
lotniczego i gospodarki morskiej.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Komentarze
Prześlij komentarz