W porcie lotniczym Katowice-
Pyrzowice zakończyła się budowa nowej drogi startowej wraz z niezbędną
infrastrukturą techniczną i nawigacyjną. To część wartych ponad 260 mln zł
inwestycji na lotnisku.
Dzięki
inwestycji Katowice Airport stanie się jednym z trzech polskich lotnisk
pasażerskich dysponujących drogą startową o długości ponad 3 km (obok Warszawy i
Rzeszowa), mogącym przyjmować dalekodystansowe samoloty szerokokadłubowe o
rozpiętości skrzydeł do 65 m.
Jak poinformował
w środę rzecznik lotniska Cezary Orzech, nowa droga startowa zostanie oddana do
użytku operacyjnego w drugim kwartale 2015 r. „Przed nami kilkumiesięczny okres
przygotowania nowej infrastruktury do całkowitej gotowości operacyjnej” -
wskazał Orzech.
Jakość
konstrukcji i nawierzchni drogi została już sprawdzona przez Instytut
Techniczny Wojsk Lotniczych, a prawidłowość działania instalacji świetlnych -
przez zespół inspektorów Inspekcji Lotniczej. Przed władzami lotniska jeszcze
szereg kolejnych procedur związanych m.in. z rejestracją i certyfikacją nowej
infrastruktury.
„Po pozytywnym
odbiorze nowej drogi startowej, w drugim kwartale przyszłego roku, zostanie ona
oddana do użytku i wówczas będziemy w pełni przygotowani do obsługi
największych statków powietrznych, jak Boeing 747 czy Airbus A380, co znacząco
wpłynie na poprawę konkurencyjności naszego portu” - wyjaśnił Orzech.
Budowa nowej
drogi startowej - równoległej do starej lecz przesuniętej o ok. 200 m na północ – rozpoczęła
się na początku ub. roku. Po przejęciu ruchu przez nowy pas startowy, stary w
przyszłości ma zostać przerobiony na drogę kołowania
Nowa betonowa
droga ma 3200 m
długości (a więc jest dłuższa o 400
m od dotychczasowej, z możliwością przedłużenia o
kolejne 400 m)
i 45 metrów
szerokości (plus po 7,5 m
poboczy z każdej strony). Wszystkie parametry umożliwiają korzystanie z niej
największym statkom powietrznym z pełnym obciążeniem. Władze Katowice Airport
wskazują, że ten sposób poprawią się warunki techniczne lotniska - będzie to
jedyny port w otoczeniu, gdzie będzie można wylądować o każdej porze dnia i
nocy, w niemal każdych warunkach.
Aby było to
możliwe, droga została wyposażona m.in. w świetlne i radiowe pomoce
nawigacyjne, dzięki którym samoloty będą mogły lądować przy widzialności wzdłuż
drogi nie mniejszej niż 300 m
i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m. Umożliwi to system ILS II kategorii,
który powinien stać się dostępny w drugim kwartale 2016 r.
Do tego czasu na
lotnisku działał będzie obecny ILS I kategorii, który umożliwia lądowania przy
widzialności poziomej wzdłuż drogi startowej 550 m i pionowej (czyli
podstawie chmur) 60 m
- na tzw. kierunku podstawowym, czyli od strony Siewierza.
Wartą 150 mln zł
umowę na wykonanie nowej drogi startowej zarządzające katowickim lotniskiem
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) podpisało z firmą Budimex 26 listopada
2012 r.
Budowa nowego
pasa była jednym z dwóch zadań wykonanych w trakcie największej inwestycji w
historii lotniska. Drugim była zakończona w połowie ub. roku rozbudowę płyt
postojowych, które dzięki temu pomieszczą jednocześnie kilkanaście samolotów.
Równolegle zmodernizowano drogi kołowania, które umożliwią poruszanie się po
lotnisku samolotom wielkości boeinga 747. Ta część inwestycji była warta 81 mln
zł i trwała od czerwca 2011 r.
Budowę nowej drogi
startowej wraz z rozbudową dróg kołowania i płyt postojowych wsparły środki UE
z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko. Wielkość dofinansowania wynosi 107 mln zł, wobec ponad 267 mln zł
całości kosztów brutto.
Niezależnie od
tego unijnego projektu lotnisko prowadzi kolejny, warty 182 mln zł (w tym
blisko 71,5 mln zł z UE). Obejmuje on: budowę nowego terminalu przylotów,
modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego, pierwszy etap budowy bazy
cargo oraz dwa etapy uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej: modernizację
systemu odwadniającego oraz budowę stanowiska odladzania samolotów. Całe to
przedsięwzięcie ma zakończyć się w 2015 r.
Budowa nowego
terminalu przylotów (za ponad 53 mln zł) zwiększy roczną przepustowość lotniska
z obecnych 3,6 mln pasażerów do 6 mln.
Międzynarodowy
Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w
Polsce. W 2013 r. odprawiono tam ponad 2,5 mln podróżnych. W tym roku
przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsługują 79 kierunków regularnych
i czarterowych (w tym 11 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok
zamkną liczbą ok. 2,7 mln odprawionych pasażerów, wśród nich około miliona w
ruchu czarterowym.(PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz