Mimo kilkukrotnych w tym roku
zapowiedzi, że Cessna 182 JT-A z silnikiem diesla zostanie w końcu
certyfikowana, amerykański koncern poinformował teraz, iż nastąpi to jednak na
początku 2015 r. Szef inżynierii Cessny, Michael Thacker, powiedział, że firma
poświęci ten dodatkowy czas rozwoju projektu 182 JT-A na upewnienie się, że
samolot będzie tak solidny jak ostatnio wprowadzone produkty Cessny.
JT-A jest napędzany silnikiem diesla o mocy
227KM zmodernizowanym przez francuską firmę SMA. Od 1998 r., wcześniejsze
wersje silnika były wykorzystywane w 50 egzemplarzach modelu 182 na całym
świecie i nigdy nie doznały żadnej awarii mechanicznej. Jednak w sierpniu 2013
r., po awarii silnika JT-A, pilot testowy Cessny zmuszony był do wykonania
awaryjnego lądowania w terenie przygodnym ok. 30 mil na północny zachód od
Wichita. Kilka tygodni później doszło do podobnej usterki na tym samym
samolocie (w okolicach lotniska Wichita).
Jak się następnie okazało,
wystąpił problem z turbosprężarką o większej mocy, która od 2009 r. znalazła
się na wyposażeniu testowanego modelu. Thacker nie skomentował przyczyn
opóźnienia procesu certyfikacji, ale zaznaczył, że pragnie jak najszybciej
oddać model 182 JT-A w ręce klientów, którzy jednakże zdążyli już wyrazić swoją
frustrację z powodu kolejnych terminów.
Źródło: AOPA via dlapilota
Komentarze
Prześlij komentarz