Straż
Graniczna jest pierwszą polską formacją bezpieczeństwa, która użytkować będzie
nowoczesny, a jednocześnie niezwykle tani w eksploatacji lotniczy system
obserwacyjno-rozpoznawczy. Składać się on będzie z dwumiejscowych
motoszybowców Stemme ASP S15 i wyspecjalizowanej aparatury optoelektronicznej,
zdolnej w dzień i w nocy rejestrować i przekazywać zarejestrowane obrazy na
ziemię do stacji bazowej w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
8 października
2014 w gmachu Komendy Głównej Straży Granicznej w Warszawie podpisany został z
polsko-niemieckim konsorcjum kontrakt na dostawę 2 specjalnie wyposażonych w
dedykowane systemy optoelektroniczne (spółki AEC Air Support) motoszybowców
Stemme ASP S15. Umowa obejmuje także szkolenie załóg Lotniczego Oddziału Straży
Granicznej, a także wsparcie techniczne ich użytkowania. Motoszybowce Stemme
operować mają z dwóch baz Straży Granicznej, patrolując z południa i z północy
nasze wschodnie granice podczas długich – ponad 20-godzinnych – i bardzo
cichych lotów na dużej wysokości. Już teraz ich przyszłe załogi rozpoczynają
szkolenie w RFN w bazie Strauberg pod Berlinem.
Komendanci
Straży Granicznej – generałowie Dominik Tracz i Marek Borkowski deklarują, że
cały system osiągnie zdolność operacyjną już podczas przyszłorocznego święta
tej formacji – 16 maja 2015. Dostawca – międzynarodowe konsorcjum
polsko-niemieckie zobowiązało się do dotrzymania tego terminu. Jest to
niezwykle ważne, ponieważ zakup dwóch nowych statków powietrznych do arsenału
Straży Granicznej został sfinansowany za pomocą części dużego pakietu Funduszu
Granic Zewnętrznych Unii na lata 2014-2015, o wysokości 92 mln zł. Jego ważność
upływa w czerwcu 2015. Należało więc zrobić wszystko, ab y właściwie
wykorzystać te pieniądze.
Lekkie
motoszybowce obserwacyjno-rozpoznawcze, pilotowane, jak i bezzalogowe,
operujące na różnych pułapach są najnowszym i najbardziej zaawansowanym
technologicznie europejskim rozwiązaniem, które zostanie użyte do ochrony
granic Unii Europejskiej. Do tej pory na zlecenie NATO zadania patrolowe i
rozpoznawcze przy użyciu motoszybowców Stemme wykonywały w misjach specjalnych
załogi holenderskie. Niemcy i Polacy inicjują w skali całego kontynentu nowego
rodzaju działania na rewolucyjnych statkach powietrznych.
Stemme ASP S15 jest konstrukcją nową. Europejskie władze lotnicze
(EASA) wydały dla niego świadectwo typu w październiku 2013. Elementy
kompozytowe płatowca S15 powstają w Bielsku Białej
Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz