Polska Straż Graniczna będzie latać nowoczesnymi motoszybowcami Stemme



Straż Graniczna jest pierwszą polską formacją bezpieczeństwa, która użytkować będzie nowoczesny, a jednocześnie niezwykle tani w eksploatacji lotniczy system obserwacyjno-rozpoznawczy. Składać się on będzie z dwumiejscowych motoszybowców Stemme ASP S15 i wyspecjalizowanej aparatury optoelektronicznej, zdolnej w dzień i w nocy rejestrować i przekazywać zarejestrowane obrazy na ziemię do stacji bazowej w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
8 października 2014 w gmachu Komendy Głównej Straży Granicznej w Warszawie podpisany został z polsko-niemieckim konsorcjum kontrakt na dostawę 2 specjalnie wyposażonych w dedykowane systemy optoelektroniczne (spółki AEC Air Support) motoszybowców Stemme ASP S15. Umowa obejmuje także szkolenie załóg Lotniczego Oddziału Straży Granicznej, a także wsparcie techniczne ich użytkowania. Motoszybowce Stemme operować mają z dwóch baz Straży Granicznej, patrolując z południa i z północy nasze wschodnie granice podczas długich – ponad 20-godzinnych – i bardzo cichych lotów na dużej wysokości. Już teraz ich przyszłe załogi rozpoczynają szkolenie w RFN w bazie Strauberg pod Berlinem.
Komendanci Straży Granicznej – generałowie Dominik Tracz i Marek Borkowski deklarują, że cały system osiągnie zdolność operacyjną już podczas przyszłorocznego święta tej formacji – 16 maja 2015. Dostawca – międzynarodowe konsorcjum polsko-niemieckie zobowiązało się do dotrzymania tego terminu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ zakup dwóch nowych statków powietrznych do arsenału Straży Granicznej został sfinansowany za pomocą części dużego pakietu Funduszu Granic Zewnętrznych Unii na lata 2014-2015, o wysokości 92 mln zł. Jego ważność upływa w czerwcu 2015. Należało więc zrobić wszystko, ab y właściwie wykorzystać te pieniądze.
Lekkie motoszybowce obserwacyjno-rozpoznawcze, pilotowane, jak i bezzalogowe, operujące na różnych pułapach są najnowszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie europejskim rozwiązaniem, które zostanie użyte do ochrony granic Unii Europejskiej. Do tej pory na zlecenie NATO zadania patrolowe i rozpoznawcze przy użyciu motoszybowców Stemme wykonywały w misjach specjalnych załogi holenderskie. Niemcy i Polacy inicjują w skali całego kontynentu nowego rodzaju działania na rewolucyjnych statkach powietrznych.

Stemme ASP S15 jest konstrukcją nową. Europejskie władze lotnicze (EASA) wydały dla niego świadectwo typu w październiku 2013. Elementy kompozytowe płatowca S15 powstają w Bielsku Białej

Źródło: Altair

Komentarze