Tygodnik Jane Defence Weekly
poinformował, że projekt eksperymentalnego, bezzałogowego samolotu pionowego
startu - Phantom Swift X-Plane firmy Boeing zdobył pierwszą nagrodę i otrzymał
od DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) 9.400.000 dolarów. Według
departamentu obrony finansowanie pozwoli koncernowi na „dalsze doskonalenie
konstrukcji i wprowadzi projekt na kolejny poziom".
Phantom Swift został wybrany do
programu DARPA - VTOL X-Plane (Vertical Take-Off and Landing Experimental
Aircraft) w marcu tego roku w ramach starań agencji do opracowania nowej
konfiguracji statku powietrznego, który będzie bardzo zwrotny i jednocześnie
poruszał się z dużą prędkością. „Taki potencjał w jednym samolocie, to dla
taktycznego lotnictwa wojskowego „święty graal" powiedział w marcu Dan
Newman szef zespołu Boeing Phantom Works Advanced Vertical Lift. „Teraz
jesteśmy przekonani, że to właśnie Phantom Swift może być poszukiwanym przez
nas rozwiązaniem". Phantom Swift posiada dwa duże wentylatory wewnątrz
kadłuba, które zapewniają pionowe wznoszenie, a po przejściu do lotu poziomego
osłaniane są specjalną pokrywą. Posiada również mniejsze kanałowe wentylatory
na końcówkach skrzydeł, które zapewniają ciąg podczas lotu poziomego i pomagają
w stabilizacji maszyny podczas startu i wznoszenia. Brian Ritter, kierownik
programu Boeing Phantom Swift powiedział, że połączenie wentylatorów
kadłubowych i skrzydłowych dla poprawy sterowności, to rozwiązanie bardzo
unikalne. „W procesie poszukiwania zwrotności i szybkości, idealnym
rozwiązaniem okazała się technologia kanałowo-wentylatorowa i jest to coś, w co
Boeing z pewnością będzie inwestował”, powiedział Ritter. Pełnowymiarowa
konstrukcja będzie bezzałogowym statkiem powietrznym o średnicy około 50 metrów. Prototyp
napędzany będzie silnikiem General Electric CT7-8, ale jak podaje tygodnik
Jane, brane będą pod uwagę także wszystkie elektryczne napędy, których
dostarczą najnowsze technologie. Na dzień dzisiejszy firma zbudowała i oblatała
jedynie makietę swojego projektu. Źródło: AVweb via dlapilota
Komentarze
Prześlij komentarz