Zielone światło do wznowienia produkcji samolotu Ił-114



Władze Federacji Rosyjskiej zatwierdziły wznowienie produkcji turbośmigłowego samolotu komunikacji regionalnej Ił-114. Obecnie podstawowym turbośmigłowym samolotem komunikacji regionalnej używanym na terenie Federacji Rosyjskiej jest Antonow An-140. Jego produkcją zajmują się zakłady Awiakor w Samarze. Trwają także negocjacje z Kanadyjczykami w sprawie uruchomienia licencyjnego montażu samolotów Q400. Ostatecznie, podczas posiedzenia rządu FR 9 września, na którym obecni byli także przedstawiciele przemysłu, premier Rogozin zatwierdził wznowienie produkcji Ił-114. Zakres prac ma obejmować modernizację konstrukcji oraz całkowite przetworzenie dokumentacji papierowej na cyfrową. Rząd dał przemysłowi 2 tygodnie na dokładną ocenę sytuacji i przygotowanie planu wsparcia projektu.
Ił-114 został skonstruowany w latach 1980. Jednak przedłużające się prace konstrukcyjne spowodowały, że prototyp samolotu oblatano dopiero 29 marca 1990. Został on przystosowany do operowania z lotnisk o nawierzchni trawiastej. W konstrukcji zastosowano cyfrowy układ sterowania lotem i nawigacji oraz awionikę glass cockpit. Ił-114 jest przystosowany do przewozu 64 pasażerów. Zasięg maksymalny to 1500 km. 
Największym problemem jest zespół napędowy. Oryginalnie zastosowano silniki Klimow TW7-117S. Jednak mimo mniejszego zużycia paliwa niż konkurencyjne PW127H, ich niezawodność pozostawiała wiele do życzenia. Opracowane wersje rozwojowe – TW7-117SM i Bogatyr nie weszły do produkcji seryjnej. Tak więc obecnie pod uwagę brane być mogą tylko PW127H lub TW3-117WMA-SBM1, opracowane dla An-140. Źródło: Altair

Komentarze