W opublikowanym komunikacie władze spółki Allstar
PZL Glider informują, że zakończył się pewien rozdział w historii polskiego
przemysłu lotniczego. Próby fabryczne przeszły dwa ostatnie szybowce SZD-50-3
Puchacz (numery seryjne 332 i 333). Obydwa szybowce będą eksploatowane w
Turcji.
SZD-50-3 Puchacz to dwumiejscowy szybowiec
szkolno-treningowy. Skonstruowano go w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w
Bielsku-Białej, pod kierownictwem inż. Adama Meusa. Puchacza opracowano jako
szybowiec mający zastąpić szybowce szkolne Bocian i Czapla.
Prototyp, SZD-50-1 Dromader został oblatany w
1976. Drugi prototyp, SZD-50-2,
a także seryjne SZD-50-3 nosiły już nazwę Puchacz, ze
względu na użycie nazwy Dromader dla samolotu rolniczego PZL M-18,
produkowanego w WSK PZL Mielec.
Szybowiec okazał się szlagierem eksportowym. SZD
otrzymywały zamówienia na Puchacza do końca swojego istnienia. Pod koniec lat
1990. konstrukcję przystosowano do wykonywania rozszerzonej akrobacji.
Zmodyfikowane szybowce oznaczono jako SZD-50-3A.
Następcą Puchacza jest SZD-54-2 Perkoz. Jest to
uniwersalny szybowiec, przeznaczony także do szkolenia. Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz