Powstaną towarowe Airbusy A320 i A321



PacAvi Group zamierza zająć się przebudową pasażerskich Airbusów A320 i A321 na samoloty towarowe.  Pierwsze przymiarki do programu A320P2F (Passenger To Freighter, ang. przebudowa samolotu pasażerskiego na towarowy) rozpoczęto w 2008. Samolot miał być wytwarzany przez francusko-niemiecko-hiszpańsko-rosyjskie konsorcjum EADS/OAK (mające po 50% udziałów), złożone z EADS EFW i Airbusa oraz OAK i Irkut.
Spółka miała koordynować przebieg programu oraz marketing, sprzedaż i dostawy przebudowanych samolotów. Udźwig obliczeniowy A320P2F szacowano na 17 t, a A321P2F – na 22,2 t. Samoloty miały zostać wyposażone w nową strukturę podłogi w kabinie i wzmocnione wręgi. Kontenery z ładunkiem miały być przewożone na obydwu pokładach. Pierwszy A320P2F miał wzbić się w powietrze w 2011/2012. 
Jednak w czerwcu 2011 partnerzy zadecydowali o zaniechaniu prac. Powodem było rosnące zapotrzebowanie rynku na samoloty wąskokadłubowe, co spowodowało brak odpowiedniej ilości A320/A321 niezbędnych do przebudowy. Oprócz tego odnotowano także zmniejszony popyt na samoloty towarowe.
Zamiar wznowienia przedsięwzięcia ujawniła niedawno PacAvi Group z USA. Kierujący nią dr Stephan Hollmann mówi: Obecnie jedyny produkt w tym segmencie oferuje Boeing. To doskonały moment na wznowienie programu. Na świecie jest ok. 600 frachtowców wielkości A320 i A321. W dodatku rynek gwałtownie rośnie w krajach takich jak ChRL, Brazylia, Indie, czy Rosja. Źródło: Altair

Komentarze