PacAvi Group zamierza
zająć się przebudową pasażerskich Airbusów A320 i A321 na samoloty
towarowe. Pierwsze przymiarki do programu A320P2F (Passenger
To Freighter, ang. przebudowa samolotu pasażerskiego na towarowy)
rozpoczęto w 2008. Samolot miał być wytwarzany przez
francusko-niemiecko-hiszpańsko-rosyjskie konsorcjum EADS/OAK (mające po 50%
udziałów), złożone z EADS EFW i Airbusa oraz OAK i Irkut.
Spółka miała koordynować
przebieg programu oraz marketing, sprzedaż i dostawy przebudowanych samolotów.
Udźwig obliczeniowy A320P2F szacowano na 17 t, a A321P2F – na 22,2 t. Samoloty
miały zostać wyposażone w nową strukturę podłogi w kabinie i wzmocnione wręgi.
Kontenery z ładunkiem miały być przewożone na obydwu pokładach. Pierwszy
A320P2F miał wzbić się w powietrze w 2011/2012.
Jednak w czerwcu 2011 partnerzy
zadecydowali o zaniechaniu prac. Powodem było rosnące zapotrzebowanie rynku na
samoloty wąskokadłubowe, co spowodowało brak odpowiedniej ilości A320/A321
niezbędnych do przebudowy. Oprócz tego odnotowano także zmniejszony popyt na
samoloty towarowe.
Zamiar wznowienia
przedsięwzięcia ujawniła niedawno PacAvi Group z USA. Kierujący nią dr Stephan
Hollmann mówi: Obecnie jedyny produkt w tym segmencie oferuje Boeing. To
doskonały moment na wznowienie programu. Na świecie jest ok. 600 frachtowców
wielkości A320 i A321. W dodatku rynek gwałtownie rośnie w krajach takich jak
ChRL, Brazylia, Indie, czy Rosja. Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz