Mija 20 lat od pierwszego lotu transportowca A300-600ST Beluga



Airbus A300-600 Super Transporter jest pierwszym w historii samolotem transportowym zbudowanym wyłącznie dla celów cywilnych. Jego zadaniem jest przewóz wielkogabarytowych ładunków o dużej masie.
Początkowo do transportu zespołów (kadłubów i skrzydeł) A300 z zakładów poddostawców do wytwórni w Tuluzie konsorcjum Airbus używało 4 samolotów Super Guppy, powstałych w wyniku przebudowania kadłuba C-97J Stratocruiser (wojskowej wersji komunikacyjnego Boeinga 377). Stąd wziął się popularny wówczas dowcip, że każdy Airbus jest dostarczany na skrzydłach Boeinga.
Na początku lat 1990. rozpoczęto prace, mające na celu wyłonienie następcy starzejących się Super Guppy. Ostatecznie postanowiono skonstruować go na bazie A300-600R. Projektowaniem, wytwarzaniem, rozwojem i sprzedażą nowego samolotu zajęło się konsorcjum SATIC (Special Aircraft Transport International Company) założone przez Francuzów z Aerospatiale i Niemców z Daimler-Benz. Oblot A300-600ST miał miejsce 13 września 1994. Długość kadłuba Belugi wynosi 56,2 m, a jego średnica to 7,7 m, co daje łączną objętość przestrzeni ładunkowej 1400 m3. Skrzydła o rozpiętości 44,84 m oraz dolna część kadłuba mieszczą w sobie zbiorniki zawierające 62 tys. l paliwa. Załoga składa się z dwóch pilotów i inżyniera pokładowego.
W czasie pierwszych lotów Belugi pojawiły się problemy ze statecznością kierunkową, zrozumiałe w przypadku tak nietypowego statku powietrznego. Poradzono sobie z nimi podwyższając o 1,2 m statecznik pionowy i dodając pomocnicze powierzchnie sterowe na końcach usterzenia poziomego. Po przeróbkach wysokość Belugi wynosi 17,23 m.
Maksymalna masa startowa A300-600ST wynosi 153 t, zaś dopuszczalna masa do lądowania to 140 t. Maksymalny ładunek płatny to 45,5 t. W ładowni Belugi można przewozić np. skrzydło Airbusa A 340 lub jeden stopień rakiety kosmicznej Ariane. Zespół napędowy stanowią dwa silniki turboodrzutowe General Electric CF-80C2 A8, które umożliwiają lot z prędkością maksymalną 780 km/h. Maksymalny zasięg wynosi 1667 km.
Od 1995 Beluga zastąpiła w służbie Super Guppy. Obecnie każdego tygodnia 5 A300-600ST wykonuje ponad 60 lotów tygodniowo, przewożąc zespoły samolotów pomiędzy 11 wytwórniami Airbusa. Eksploatacją samolotów zajmuje się Airbus Transport International, spółka zależna Airbusa. Źródło: Altair

Komentarze