Airbus A300-600
Super Transporter jest pierwszym w historii samolotem transportowym zbudowanym
wyłącznie dla celów cywilnych. Jego zadaniem jest przewóz wielkogabarytowych
ładunków o dużej masie.
Początkowo do
transportu zespołów (kadłubów i skrzydeł) A300 z zakładów poddostawców do
wytwórni w Tuluzie konsorcjum Airbus używało 4 samolotów Super Guppy,
powstałych w wyniku przebudowania kadłuba C-97J Stratocruiser (wojskowej wersji
komunikacyjnego Boeinga 377). Stąd wziął się popularny wówczas dowcip, że każdy
Airbus jest dostarczany na skrzydłach Boeinga.
Na początku lat
1990. rozpoczęto prace, mające na celu wyłonienie następcy starzejących się
Super Guppy. Ostatecznie postanowiono skonstruować go na bazie A300-600R.
Projektowaniem, wytwarzaniem, rozwojem i sprzedażą nowego samolotu zajęło się
konsorcjum SATIC (Special Aircraft Transport International Company) założone
przez Francuzów z Aerospatiale i Niemców z Daimler-Benz. Oblot A300-600ST miał
miejsce 13 września 1994. Długość kadłuba Belugi wynosi 56,2 m, a jego średnica to 7,7 m, co daje łączną
objętość przestrzeni ładunkowej 1400
m3. Skrzydła o rozpiętości 44,84 m oraz dolna część
kadłuba mieszczą w sobie zbiorniki zawierające 62 tys. l paliwa. Załoga składa
się z dwóch pilotów i inżyniera pokładowego.
W czasie
pierwszych lotów Belugi pojawiły się problemy ze statecznością kierunkową,
zrozumiałe w przypadku tak nietypowego statku powietrznego. Poradzono sobie z
nimi podwyższając o 1,2 m
statecznik pionowy i dodając pomocnicze powierzchnie sterowe na końcach
usterzenia poziomego. Po przeróbkach wysokość Belugi wynosi 17,23 m.
Maksymalna masa
startowa A300-600ST wynosi 153 t, zaś dopuszczalna masa do lądowania to 140 t.
Maksymalny ładunek płatny to 45,5 t. W ładowni Belugi można przewozić np.
skrzydło Airbusa A 340 lub jeden stopień rakiety kosmicznej Ariane. Zespół
napędowy stanowią dwa silniki turboodrzutowe General Electric CF-80C2 A8, które
umożliwiają lot z prędkością maksymalną 780 km/h. Maksymalny
zasięg wynosi 1667 km.
Od 1995 Beluga
zastąpiła w służbie Super Guppy. Obecnie każdego tygodnia 5 A300-600ST wykonuje
ponad 60 lotów tygodniowo, przewożąc zespoły samolotów pomiędzy 11 wytwórniami
Airbusa. Eksploatacją samolotów zajmuje się Airbus Transport International,
spółka zależna Airbusa. Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz