Lotnictwo w obiektywie

Technoavia SMG-92 Turbo Finist, Foto:Maku
Technoavia SM92 Finist - samolot wielozadaniowy Finist powstał jeszcze w starym ZSRR w wersji z silnikiem tłokowym. Będąc niewielką maszyną o właściwościach STOL powstał jako maszyna aeroklubowa, gdy nie znalazło się wielkie zapotrzebowanie w rozpadającym się ZSRR i produkcja była bardziej śladowa, opracowano wiele wersji. Próbowano zainteresować samolotem wojsko powstała odmiana uzbrojona. Wyposażona w stały kaem, ruchomy kaem w bocznych drzwiach kabiny. Na dodatkowych belkach nośnych w rejonie zastrzałów płata zabudowano wyrzutnie pocisków rakietowych. (kierowanych i niekierowanych) Samolot przeznaczony był do zwalczania przemytników, partyzantów i karteli narkotykowych. Lecz wersja zmilitaryzowana nie weszła do produkcji. Odmiana cywilna wyposażona w stałe podwozie, płat z mechanizacją miała być uniwersalnym samolotem aeroklubowym. Okazało się że największą bolączką samolotu jest silnik dlatego powstały odmiany z innymi silnikami tłokowymi w układzie rzędowym i gwiazdowym. W Polsce samolot bardziej znany jest jako Turbofinist napędzany silnikiem turbinowym Walter (ten sam silnik co w samolocie Turbolet). W 2000 roku słowacka firma lotnicza Aerotech Slovakia a.s. w Piestanech specjalizująca się w remontach śmigłowców Mi-2 i Mi-8 oraz od kilku lat przebudowująca samoloty Dornier Do-28 na silniki turbinowe zwróciła się w stronę samolotu Finisz. Udało się przebudować dziewięć samolotów na silnik turbinowy Walter, początkowo zostały zarejestrowane na Węgrzech i tam używane. Po otrzymaniu certyfikatu EASA używane w innych państwach. Samolot w tej wersji jest teoretycznie maszyną wielozadaniową mogącą latać jako pasażerski z 7 miejscami siedzącymi, do oprysków, latająca karetka z miejscami dla dwóch chorych lub do wywożenia spadochroniarzy i w tej roli samolot pokazał się z jak najlepszej strony. Prędkość wznoszenia z pełnymi zbiornikami i dziesiątką spadochroniarzy wynosi 10 m/sek, wyniesienie tej grupy na 4000 metrów to 10 minut. W tej roli samolot spotkać można między innymi na lotnisku Aeroklubu Ostrowskiego i Gliwickiego. Istnieje możliwość holowania szybowców lub reklam. Do dziś samoloty trafiły do użycia na Węgrzech w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Polsce, Rumunii, Czechach i Słowacji.
Źródło: internet/samoloty.pl

Komentarze