Lotnictwo w obiektywie

Foto: Maku
 G-3 Mirage - samolot sportowy ultralekki.

W 1993 r. w Bielsku-Białej powstała polsko-niemiecka firma Wytwórnia Konstrukcji Lekkich Remos, która rozpoczęła trwającą do 1996 r. produkcję zmodyfikowanej wersji Eola, nazwanej Gemini Ultra (lub Eol-2 Gemini), głównie na rynek niemiecki.
Wskutek nieporozumień Wytwórnia Konstrukcji Lekkich Remos podzieliła się. Nowa firma A. Kurbiela- Wytwórnia i Naprawa Konstrukcji Lekkich prowadziła dalsze prace rozwojowe samolotu Eol 2/Gemini Ultra. W 2000 r. firma Wytwórnia i Naprawa Konstrukcji Lekkich przekształciła się w firmę 3Xtrim i opracowała samolot 3Xtrim.
Natomiast firma Remos Sp.z o.o. Wytwórnia Konstrukcji Lekkich zdecydowała się na modyfikację samolotu, uznając Eola-2 za konstrukcję już opatrzoną. Głównym konstruktorem samolotu był Jerzy Cisowski. Zachowując to samo skrzydło obniżono kadłub i skrócono belkę ogonową, zmieniono kształt sterów, zwłaszcza steru kierunku. W ten sposób powstał samolot Remos G.3 ”Mirage”. Prototyp został oblatany w 1997 r. Samolot produkowany był seryjnie w wersjach G.3.3B ”Mirage” i G.3.3C ”Mirage” (oznaczany też jako ”Mirage Ultra”).
Produkcja samolotu była skierowana praktycznie tylko na rynek niemiecki, gdzie do 2006 r. sprzedano ponad 150 egz. Samoloty dostarczano z fabryki w stanie zaawansowanego kita- bez silnika i przyrządów. Samolot był w te elementy wyposażany już za granicą, przez niemiecki oddział firmy Remos.
Silnik- Rotax 12UL o mocy 59 kW (80 KM) lub Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM).
Dane techniczne Remos G-3.3B ”Mirage” (wg [3]):
Rozpiętość- 9,8 m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 12,4 m2.
Masa własna- 300 kg, masa użyteczna- 195 kg, masa startowa max- 495 kg.
Prędkość dopuszczalna- 220 km/h, prędkość max- 180 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, wznoszenie- 5,5 m/s, zasięg- 850 km.

Komentarze