Lądowanie Lufthansy na nieczynnym pasie w Pyrzowicach - wstępny raport PKBWL
w dniu
Pobierz link
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Inne aplikacje
6
sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport
wstępny 982/14 z poważnego incydentu z 5 lipca br., kiedy należący do
linii lotniczych Lufthansa samolot Bombardier CRJ-700 (znaki
rejestracyjne D-ACPJ), wylądował na znajdującym się w budowie pasie startowym
na lotnisku w Katowicach. W wyniku tego zdarzenia nikt nie odniósł żadnych
obrażeń, jak również nie doszło do uszkodzenia statku powietrznego. Załoga
samolotu Bombardier CRJ-700 wykonująca rejs LH1360 w dniu 05 lipca 2014 r. z
Frankfurtu (EDDF) do Katowic (EPKT) wylądowała na budowanej nowej drodze
startowej. Budowana droga startowa, położona równolegle, znajduje się w
odległości 200 m
od starej drogi startowej.Na lotnisku EPKT w dniu zdarzenia, ze względu na
prowadzone prace budowlane, wyłączony był system podejścia precyzyjnego ILS CAT
I.
Załoga
podczas przygotowania się do lotu otrzymała operacyjny plan lotu wraz z
obowiązującymi dla trasy lotu oraz lotniska lądowania informacjami NOTAM.
Podczas zbliżania się do lotniska EPKT załoga odsłuchała aktualną informację
ATIS i zgłosiła swoją pozycję do kontrolera APP. Kontroler APP zapytał załogę
czy życzą sobie podejście z widocznością, na co załoga wyraziła zgodę. Przed
lądowaniem samolotu, ze względu na opad rzęsistego deszczu, ograniczającego
widoczność, kontroler przekazał informację do załogi samolotu o warunkach
hamowania na pasie. Załoga potwierdziła odbiór korespondencji. W trakcie
podejścia światła właściwej drogi startowej, PAPI i progu THR były włączone na
maksymalnym zakresie. Kontroler TWR obserwujący samolot zauważył, że samolot
przyziemia na budowanej drodze startowej i ostrzegł załogę o zaistniałej
sytuacji oraz o możliwości występowania różnych przeszkód na pasie i
konieczności jak najszybszego zatrzymania samolotu. Załoga potwierdziła odbiór
korespondencji. Po lądowaniu na prawej połówce drogi startowej i zatrzymaniu
samolotu służby lotniskowe podjechały do samolotu celem sprawdzenia, czy
potrzebna będzie pomoc. Pasażerowie zostali poproszeni o przejście do autobusów
ustawionych za obszarem trawiastym, rozdzielającym starą i budowana drogę
startową. Następnie przetransportowano ich do terminala lotniskowego. Do
terminala udała się też załoga pokładowa.
Ze
względu na brak utwardzonych nawierzchni łączących budowana drogę startową z
istniejącą infrastrukturą lotniskową wykonano lot techniczny z budowanej drogi
startowej. Samolot został przebazowany na właściwa drogę startową i po
lądowaniu ustawiony na płycie postojowej lotniska w Katowicach. Źródło: PKBWL
Komentarze
Prześlij komentarz