Firma Evektor planuje rozwój kolejnej wersji EV-55



Czeska firma Evektor poinformowała, iż w momencie gdy dwusilnikowy turbośmigłowy samolot EV-55 zostanie wprowadzony na rynek, planuje rozpocząć pracę nad wersją amfibii tej konstrukcji. "Istnieje duże zapotrzebowanie na statek powietrzny tego typu z kabiną mieszczącą od 9 do 14 foteli", powiedział zastępca dyrektora Evektor, Petr Sterba. "Mamy już sporządzone podstawowe plany, a teraz szukamy firmy, która dostarczy pływaki", dodał. Sterba wyjaśniał jednak, iż firma się nie spieszy z pracami nad nowym projektem. "Na początku koncentrujemy się na klasycznym EV-55, ale chciałbym, żeby amfibia została zaprezentowana rok po certyfikacji, która jest planowana do końca 2016 r.", dodał. Evektor przekonuje, że program EV-55 postępuje zgodnie z planem, na co wpływ również miało pozyskanie inwestora finansowego, którym jest malezyjskie przedsiębiorstwo Aspirasi PERTIWI. W ciągu następnej dekady, firma z Kuala Lumpur zainwestuje 200 mln dolarów w grupę Evektor w zamian za nieujawnioną liczbę jej akcji.
Dokończenie procesu certyfikacji EV-55 kosztowało już ok. 50 mln dolarów. "Ale łącznie do tej pory na program, który się rozpoczął w 2005 r., wydaliśmy łącznie ok. 100 mln dolarów”, powiedział Sterba. Priorytety inwestycyjne w przyszłości będą obejmować budowę zakładu produkcyjnego, który będzie w stanie zmontować rocznie do 50 wyposażonych w silniki Pratt & Whitney Canada PT6A-21 samolotów oraz utworzenie sieci sprzedaży, a także centrum usług, dodał. Prototyp EV-55 (MSN001) wykonał swój dziewiczy lot w 2011 r. i do chwili obecnej spędził w powietrzu 172 godziny. Natomiast wersja produkcyjna jest obecnie przygotowywana do oblotu, który ma nastąpić na początku przyszłego roku. Źródło: FlightGlobal via dlapilota, Foto: en.wikipedia.pl

Komentarze