Czeska firma Evektor
poinformowała, iż w momencie gdy dwusilnikowy turbośmigłowy samolot EV-55
zostanie wprowadzony na rynek, planuje rozpocząć pracę nad wersją amfibii tej
konstrukcji. "Istnieje duże zapotrzebowanie na statek powietrzny tego typu
z kabiną mieszczącą od 9 do 14 foteli", powiedział zastępca dyrektora
Evektor, Petr Sterba. "Mamy już sporządzone podstawowe plany, a teraz
szukamy firmy, która dostarczy pływaki", dodał. Sterba wyjaśniał jednak,
iż firma się nie spieszy z pracami nad nowym projektem. "Na początku
koncentrujemy się na klasycznym EV-55, ale chciałbym, żeby amfibia została
zaprezentowana rok po certyfikacji, która jest planowana do końca 2016
r.", dodał. Evektor przekonuje, że program EV-55 postępuje zgodnie z
planem, na co wpływ również miało pozyskanie inwestora finansowego, którym jest
malezyjskie przedsiębiorstwo Aspirasi PERTIWI. W ciągu następnej dekady, firma
z Kuala Lumpur zainwestuje 200 mln dolarów w grupę Evektor w zamian za
nieujawnioną liczbę jej akcji.
Dokończenie procesu certyfikacji
EV-55 kosztowało już ok. 50 mln dolarów. "Ale łącznie do tej pory na
program, który się rozpoczął w 2005 r., wydaliśmy łącznie ok. 100 mln dolarów”,
powiedział Sterba. Priorytety inwestycyjne w przyszłości będą obejmować budowę
zakładu produkcyjnego, który będzie w stanie zmontować rocznie do 50
wyposażonych w silniki Pratt & Whitney Canada PT6A-21 samolotów oraz
utworzenie sieci sprzedaży, a także centrum usług, dodał. Prototyp EV-55
(MSN001) wykonał swój dziewiczy lot w 2011 r. i do chwili obecnej spędził w
powietrzu 172 godziny. Natomiast wersja produkcyjna jest obecnie przygotowywana
do oblotu, który ma nastąpić na początku przyszłego roku. Źródło: FlightGlobal
via dlapilota, Foto: en.wikipedia.pl
Komentarze
Prześlij komentarz