Produkowany
przez francuski koncern Dassault Aviation, samolot Falcon 7X ustanowił nowy
transatlantycki rekord prędkości pokonując odcinek z Teterboro w aglomeracji
Nowy Jork do Londynu ze średnią prędkością 0.88 Macha. 7X o numerze seryjnym
207 wystartował z Teterboro 2 maja o godzinie 08.04 czasu lokalnego z pilotem
Philippem Deleumem i pilotem operacyjnym firmy Dassault, Olivierem Fromentem za
sterami. Podczas lotu na pokładzie przebywały trzy osoby. Samolot został
wyposażony jak do normalnego lotu w przezierny wyświetlacz - Head-Up Display,
ulepszony system wizyjny EVS oraz FalconCabin HD+ - system zarządzania kabiną
lotniczą. Pięć godzin i 45 minut później, o 18.58 czasu lokalnego, wylądował na
krótkim, zaledwie 1200 metrowym pasie startowym lotniska w Londynie. Przez
większą część drogi, na odcinku ponad 6400 kilometrów 7X
leciał z prędkością 0.88 Macha. Dzięki precyzji wykonania, aerodynamicznej
konstrukcji 7X oraz zaawansowanym systemom kontroli, piloci i pasażerowie mieli
zapewniony bardzo wysoki komfort podróży. Nowy rekord przesłany został do
międzynarodowej federacji lotniczej FAI - Fédération Aéronautique
Internationale w Szwajcarii w celu uznania go za oficjalny rekord. „To początek
nowej ery dla wdrożonego do produkcji w 2007 roku Falcona 7X i dokonały
przykład pokazujący tempo rozwoju przemysłu lotniczego” - powiedział prezes
oraz dyrektor generalny firmy Eric Trappier. Firma wyprodukowała dotychczas 250
sztuk modelu 7X. Znakomita sprawność 7X została potwierdzona także podczas lotu
z Londynu do Teterboro 30 kwietnia. Samolot wystartował wtedy z pasa 27 z
czterema pasażerami na pokładzie. Ze względu na krótki pas startowy zabrał
niespełna 9 ton paliwa paliwa, o dwie trzecie mniej całkowitej pojemności 7X (14487 kg). Lot do
Teterboro trwał 7 godzin i 35 minut z optymalną długodystansową prędkością 0.80
Macha. Lądowanie odbyło się w warunkach IFR z pozostałością 1180 kg paliwa, więcej niż
wymagają tego przepisy lotów IFR. Dzięki silnikom Pratt&Whitney Canada -
PW307A i aerodynamicznej konstrukcji zasięg 7X, to 11000 km ze stałą prędkością
0.80 Macha. Na krótszych dystansach samolot może lecieć z maksymalna prędkością
przelotową, czyli 0.90 Macha. 7X może latać do i z lotnisk takich jak: Londyn, La Mole/ St. Tropez we Francji
oraz Saanen w Szwajcarii, które są zazwyczaj niedostępne dla dużych business
jetów. 7X zapewnia najdłuższy zasięg spośród business jetów i umożliwia
obsłużenie z Londynu nowych destylacji, jak Nowy Jork, czy Dubaj. Źródło: aero-news.net
via dlapilota, Foto: wikipedia.org
Komentarze
Prześlij komentarz