W Berlinie Airbus Innovation zaprezentował samolot
E-Fan, demonstrator technologii jaka będzie wykorzystana w elektrycznych
samolotach Airbusa. Jest to dwumiejscowy samolot z miejscami w układzie tandem.
Zespół napędowy stanowią dwa silniki elektryczne o mocy 30 kW każdy,
napędzające dwa tunelowane śmiga umieszczone na kadłubie za skrzydłem. E-Fan
został oblatany w marcu br. Od tamtego czasu wylatał już 15 h. Energię do
silników dostarczają akumulatory litowo jonowo polimerowe o napięciu 250 V i
masie 127 kg
zabudowane w skrzydłach. Airbus nie podaje, jaką mają one pojemność.
Masa startowa elektrycznego Airbusa wynosi 580 kg, z czego 50 kg to aparatura pomiarowa
do prób w locie.
Rozwiązania opracowane na bazie prób E-Fana będą
zastosowane w dwóch samolotach przewidzianych do produkcji seryjnej. Będą to
dwumiejscowy E-Fan 2.0 oraz czteromiejscowy E-Fan 4.0. E-Fan 2.0 ma być
oblatany w 2017, a
wersja 4.0 dwa lata później. Źródło: Altair, Foto: airbus group
Komentarze
Prześlij komentarz