
Silnik
LEAP buduje CFM International, joint venture GE i francuskiej Snecmy (Safran). W ramach partnerstwa zaprojektowano
trzy wersje silnika. Otrzymają je wąskokadłubowe samoloty nowej generacji:
Airbus A320neo, Boeing 737 MAX i COMAC C919. Boeing szacuje, że na przestrzeni
kolejnych dwudziestu lat samoloty wąskokadłubowe stanowić będą 70% zamówień na
samoloty komercyjne oraz 47% całkowitej wartości rynku.
Każdy silnik wyposażony jest w
19 dysz wylotowych wykonanych w technologii druku 3D, łopatki z materiałów
kompozytowych z włókna węglowego czwartej generacji oraz części wyprodukowane z
kompozytów z matrycą ceramiczną.
Dysze wylotowe wykonane w
technologii druku 3D są pięć razy bardziej wytrzymałe niż dotychczasowe dysze.
Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu uproszczono projekt zmniejszając liczbę spawów
i lutowin z 25 do zaledwie pięciu. Części wykonane z kompozytów z matrycą
ceramiczną pozwolą zmniejszyć wagę konstrukcji oraz zwiększyć jej wytrzymałość
na wysokie temperatury. Są one o dwie trzecie lżejsze niż części wykonane z
metalu i wytrzymują temperatury o 20% wyższe niż ich metalowe odpowiedniki.
Dzięki temu są w stanie funkcjonować w środowisku, w którym większość stopów
zawodzi. Źródło: PRTL
Komentarze
Prześlij komentarz