Airbus Group zaprezentował samolotu z napędem elektrycznym



Samolot z napędem elektrycznym zbudowany przez europejski koncern Airbus Group – E-Fan został zademonstrowany na lotnisku w Merignac. Oblatano go półtora miesiąca wcześniej. Dwumiejscowy samolot z napędem elektrycznym E-Fan został skonstruowany przez specjalistów Airbus Group Innovations przy współpracy z Aero Composites Saintonge (ACS) z Royan i Direction Generale de l’Aviation Civile (DGAC) w ramach realizacji jednego z 34 projektów programu Nouvelle France Industrielle. W projekcie uczestniczą też CRITT Matériaux, Institut Pprime, C3T, Dassault Systems, la Saft, le CEA, Zodiac Aerospace, Safran i DAHER-SOCATA. Projektowanie samolotu trwało 18 miesięcy.
Całkowicie kompozytowy E-Fan to mały dolnopłat napędzany dwoma wentylatorami o ciągu po 1,5 kN, umieszczonymi po bokach kadłuba za kabiną załogi. Ich silniki, o łącznej mocy do 60 kW, są zasilane akumulatorami litowo-polimerowymi o napięciu 250 V, umieszczonymi w skrzydłach. Rozpiętość E-Fan wynosi 9,5 m, długość 6,67 m, a masa startowa nie przekracza 550 kg. Samolot może rozwijać prędkość maksymalną 210 km/h, zaś jego prędkość przelotowa wynosi 160 km/h.
Badania prototypu E-Fan 1 mają potrwać 2 lata. Na 2017 zaplanowano zbudowanie dwóch samolotów przedseryjnych, w których uwzględnione zostaną wyniku testów. Badania rynku wskazują, że roczne zapotrzebowanie na seryjne E-Fan może mieścić się w przedziale 40-80 samolotów.
Seryjne E-Fan mają służyć do lotów szkolnych, treningowych i rekreacyjnych. Planowane są dwie wersje – 2-miejscowa z miejscami obok siebie E-Fan 2, i 4-miejscowa E-Fan 4. Docelowo długotrwałość ich lotu ma przekraczać 3 godziny. Cena jednostkowa wersji dwumiejscowej ma być niższa niż 300 tys. USD. Źródło: Altair, Foto: airbus.com

Komentarze