Produkowany
przez PZL-Świdnik śmigłowiec SW-4 cieszył się dużym zainteresowaniem podczas
swojej pierwszej publicznej prezentacji w USA w trakcie największej na świecie
imprezy śmigłowcowej - Heli-Expo 2014, która odbyła się w Anaheim (Kalifornia)
w dniach 25-27 lutego br. SW-4 zaprezentowano w ramach oferty najnowszej
generacji śmigłowców AgustaWestland, obok takich konstrukcji jak AW109 Trekker,
AW169, AW139 i AW189. Andrzej Stachyra, Kierownik ds. Wsparcia Klienta,
PZL-Świdnik, powiedział, „SW-4 wzbudził ogromne zainteresowanie wśród
zwiedzających, którzy chętnie prosili o dodatkowe informacje. Największe
wrażenie zrobiła na nich obszerna kabina śmigłowca, która w komfortowych warunkach
mieści pięć dorosłych osób oraz fakt, że maszyna wspierana jest przez
AgustaWestland i napędzana jest silnikiem Rolls-Royce 250.” „Zainteresowanie
śmigłowcem wykazało ponad 100 potencjalnych nabywców. Jestem pewny, że dzięki
imponującej, najlepszej w swojej klasie ładowności, doskonałym osiągom i
konkurencyjnej cenie maszyna ta znajdzie rynek zbytu w USA.” – dodał. Śmigłowiec
SW-4 uzyskał już certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA), a po podpisaniu umów z pierwszymi klientami wymagane certyfikaty może
bez przeszkód otrzymać również w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Jednosilnikowy
lekki wielozadaniowy SW-4, zaprojektowany z myślą o transporcie do pięciu osób
(w tym pilota/pilotów), cechuje się niskimi kosztami eksploatacji i łatwością
pilotażu, co czyni go znakomitym punktem wejścia do segmentu lekkich śmigłowców
turbinowych. Kabina śmigłowca może być z łatwością konfigurowana do
realizacji misji transportowych i przewożenia ładunków. Dostęp do wnętrza
zapewniają przesuwane drzwi tylne i uchylne drzwi przednie po obu stronach
kabiny, która charakteryzuje się płaską podłogą. Za kabiną ulokowano łatwo
dostępny przedział bagażowy o dużej pojemności. Kadłub i elementy konstrukcyjne
SW-4 zaprojektowano przy użyciu najnowocześniejszych materiałów, m.in. przy
znacznym udziale kompozytów. Śmigłowiec może być wyposażony w szeroki wachlarz
opcjonalnego sprzętu, w tym: demontowalne przyrządy sterowania drugiego pilota,
zewnętrzny hak ładunkowy, nożyce do przecinania przewodów, FLIR / system TV,
reflektor i pływaki awaryjne. Wśród imponujących możliwości SW-4, które
przewyższają inne konstrukcje w tej klasie, wspomnieć należy o długotrwałości
lotu sięgającej 5 godzin 30 minut i zasięgu wynoszącym aż 459 mil morskich (850 km). Z pilotem na
pokładzie ładunek użyteczny SW-4 wynosi niemal 600 kg przy maksymalnej
masie startowej równej 1800
kg. Należące do grupy AgustaWestland zakłady PZL-Świdnik
są czołowym polskim producentem śmigłowców i jako jedyne posiadają możliwość
projektowania, rozwijania i produkcji wiropłatów. Oprócz SW-4, PZL-Świdnik
produkuje również śmigłowce W-3 Sokół, które są powszechnie wykorzystywane w
misjach, takich jak gaszenie pożarów czy transport ładunków zewnętrznych. Źródło:
PZL Świdnik
Komentarze
Prześlij komentarz