Amerykański
producent śmigłowców wciąż nie może uzyskać Certyfikatu Typu EASA dla R66. Niedawno Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego
(EASA) opublikowała szczegóły dotyczące apelacji, jaką Robinson zgłosił w
związku z opłatami za wydanie Certyfikatu Typu dla śmigłowca R66. Zdanie
Amerykanów są one zawyżone i nieuczciwe. Przedstawiciele Robinsona uważają, że
koszty certyfikacji R66 są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z innymi
typami. Dla porównania, przyjmując jako odniesienie analogiczne opłaty za R44
jako 1, certyfikacja Bella 429 kosztowała 1,06. Natomiast za certyfikację R66
trzeba zapłacić 6,63 raza więcej niż za R44. Co więcej, Ministerstwo Transportu
Kanady zażądało za wydanie Certyfikatu Typu R66 opłat 10 razy niższych niż
EASA. Apelacja Robinsona została oczywiście odrzucona. Obecnie przedsiębiorstwo
ma 2 miesiące na odwołanie się od wyroku, tym razem do Trybunał Sprawiedliwości
Unii Europejskiej. Jeżeli ponownie przegra, będzie musiało zapłacić EASA
dodatkowo ok. 300 tys. EUR (1,270 mln zł) za prace wykonane w 2013. Oznaczać to
będzie, że certyfikacja R66 w Europie kosztowała dotychczas ponad 1,050 mln EUR
(ok. 4,5 mln zł). Źródło: Altair
Komentarze
Prześlij komentarz