R66 wciąż bez certyfikatu typu EASA



Amerykański producent śmigłowców wciąż nie może uzyskać Certyfikatu Typu EASA dla R66. Niedawno Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała szczegóły dotyczące apelacji, jaką Robinson zgłosił w związku z opłatami za wydanie Certyfikatu Typu dla śmigłowca R66. Zdanie Amerykanów są one zawyżone i nieuczciwe. Przedstawiciele Robinsona uważają, że koszty certyfikacji R66 są niewspółmiernie wysokie w porównaniu z innymi typami. Dla porównania, przyjmując jako odniesienie analogiczne opłaty za R44 jako 1, certyfikacja Bella 429 kosztowała 1,06. Natomiast za certyfikację R66 trzeba zapłacić 6,63 raza więcej niż za R44. Co więcej, Ministerstwo Transportu Kanady zażądało za wydanie Certyfikatu Typu R66 opłat 10 razy niższych niż EASA. Apelacja Robinsona została oczywiście odrzucona. Obecnie przedsiębiorstwo ma 2 miesiące na odwołanie się od wyroku, tym razem do Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jeżeli ponownie przegra, będzie musiało zapłacić EASA dodatkowo ok. 300 tys. EUR (1,270 mln zł) za prace wykonane w 2013. Oznaczać to będzie, że certyfikacja R66 w Europie kosztowała dotychczas ponad 1,050 mln EUR (ok. 4,5 mln zł). Źródło: Altair

Komentarze