Lotnisko
Chopina razem z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej przygotowują się do
wprowadzenia na przełomie 2014/2015 r. systemu ILS najwyższej, trzeciej
kategorii. Taki ma port Heathrow w Londynie. Umożliwia on lądowanie przy
zerowej widzialności, np. we mgle. Jak powiedział PAP rzecznik warszawskiego
portu Przemysław Przybylski, lotnisko nigdy nie jest zamykane z powodu mgły. Od
kilku dni jednak mgły utrudniają prace niektórych krajowych lotnisk. "Infrastruktura
lotniska oraz służby lotniskowe są zawsze gotowe na przyjęcie samolotu. Jednak
ostateczną decyzję o tym, czy samolot ląduje na danym lotnisku podejmuje
kapitan samolotu, który wcześniej otrzymuje od kontrolera ruchu lotniczego
informacje o warunkach meteorologicznych na lotnisku, do którego leci" - wyjaśnił
Przybylski. ILS to radiowy system nawigacyjnego wspomagania lądowania w
warunkach ograniczonej widzialności. Aby mógł działać, musi być w niego
wyposażony - oprócz lotniska - także samolot, a pilot musi być przeszkolony i
posiadać uprawnienia poświadczone certyfikatem. System ten dzieli się na trzy
kategorie w zależności od widzialności, przy której możliwe jest lądowanie.
Warszawski port Chopina jako jedyny w kraju ma ILS drugiej kategorii -
umożliwia wykonywanie operacji lotniczych przy widzialności co najmniej 400 m i podstawie chmur na
poziomie 30 m."Rozpoczęliśmy
wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej przygotowania do wprowadzenia ILS
trzeciej kategorii. Planujemy, że zostanie on zainstalowany na dłuższej drodze
startowej od strony Piaseczna na przełomie 2014/2015 r." - powiedział
rzecznik. Jak wyjaśnił Przybylski, dzięki ILS w trakcie mgieł na lotniskach
mniej jest odwoływanych rejsów lub przekierowywanych do innych portów. Co
przekłada się na to, że straty linii lotniczych i lotnisk są ograniczane.
"Oczywiście każda kategoria ILS pozwala na pracę w innych warunkach
atmosferycznych - im wyższa kategoria tym bardziej pozwala ona na utrzymanie
funkcjonowania lotniska w trudniejszych warunkach" - wskazał. Na innym
podwarszawskim lotnisku w Modlinie działa system ILS pierwszej kategorii. Jak
zapowiadał na początku września prezes portu Piotr Okienczyc, w przyszłym roku
na lotnisku ma być system drugiej kategorii. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz