Specjalny system laserowy ostrzeże pilotów przed turbulencjami
w dniu
Pobierz link
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Inne aplikacje
Wiele
wskazuje na to, że będzie mniej nieprzyjemnych turbulencji do jakich dochodzi
podczas lotów samolotowych zwłaszcza przy bezchmurnym niebie. Specjalny system
laserowy podpowie pilotom, kiedy należy dokonać manewru, by ominąć przeszkodę
lub ostrzec przed niebezpieczeństwem pasażerów - donosi dziennik Telegraph. System
DELICAT wysyła przed lecącym samolotem impulsy lasera ultrafioletowego, które
wracając informują pilota o zmianach gęstości atmosfery, które są główną
przyczyną występowania turbulencji. Załoga samolotu ma wtedy czas na reakcję. A
turbulencje występujące przy dobrej pogodzie (Clear-Air Turbulence, CAT) są
bardzo niebezpieczne, bowiem zaskakują i personel maszyny, bywają przyczyną
poważnych obrażeń pasażerów. Nowy system jest rozwinięciem systemu zdalnego
wykrywania zwanego LIDAR (LIght Detection And Ranging - Wykrywanie i określanie
odległości za pomocą światła). LIDAR działa prawie w taki sam sposób jak radar.
O ile jednak radar opiera się na falach radiowych, o tyle LIDAR wysyła i
odbiera wiązki światła laserowego. Specyfika nowego systemu polega na tym, że
zamiast wykrywać inne przedmioty laser analizuje gęstość atmosfery przed
samolotem. Dzięki temu piloci zostają ostrzeżeni o niebezpieczeństwie
turbulencji występujących przy tzw. czystym niebie. System opracowany przez
specjalistów z Niemieckiego Centrum Lotniczo-Kosmicznego (DLR), jest już
testowany na specjalnie do tego celu przystosowanym samolocie Cessna Citation.
Maszyna lata z Amsterdamu do europejskich portów lotniczych. Próby potrwają do
końca sierpnia. Szereg badań naukowych zwraca uwagę na fakt, iż rosnąca liczba
turbulencji związana jest ze zmianami klimatycznymi. Badacze z uniwersytetów
East Anglia i Reading przeprowadzili w kwietniu br. komputerowe symulacje
prądów powietrznych występujących na północnym Atlantyku. Z tych symulacji
wynika, że do roku 2050 liczba niebezpiecznych dla ruchu pasażerskiego
turbulencji wzrośnie o 40 do 170 proc. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz