Eurocopter opublikował informację o pobiciu
dwóch rekordów prędkości lotu przez wirolot X3. X3, będący demonstratorem koncepcjiH3 – High-speed
Hybrid Helicopter(szybkiego śmigłowca hybrydowego) jest wirolotem, czyli
wiropłatem, w którym wirnik nośny jest zespołem wytwarzającym siłę nośną
podczas startu, lądowania i lotu pionowego, natomiast podczas lotu do przodu
siła nośna powstaje także na skrzydłach, a śmigłowy zespół napędowy wytwarza
dodatkowy ciąg, powodujący zwiększenie prędkości postępowej. Rozwiązanie takie
powoduje, że wirnik nośny, zapewniający siłę nośną niezbędną do lotu z małą
prędkością, część siły nośnej w locie z dużą prędkością i umożliwiający
sterowanie lotem jak w klasycznym śmigłowcu, jest częściowo odciążony przez
skrzydła, których mechanizacja także służy do sterowania lotem. Zespół napędowy
X3 stanowią 2 silniki turbowałowe Rolls-Royce Turbomeca RTM322 z cyfrowym
układem sterowania FADEC i pięciołopatowy wirnik nośny. Po bokach kadłuba
zabudowano dwa skrzydła o niewielkim wzniosie ujemnym, na końcach których znajdują
się gondole z reduktorami pięciołopatowych kompozytowych śmigieł. W części
ogonowej zabudowano klasyczne usterzenie poziome z dwoma statecznikami
pionowymi i sterami kierunku. Wyczynu dokonano 7 czerwca, podczas lotu próbnego
X3 nad południową Francją w pobliżu Istres, gdy wirolot leciał na wysokości 3050 m, rozwijając prędkość
255 węzłów (472 km/h)
w locie poziomym. Jednocześnie przekazano też wiadomość, że kilka dni
wcześniej, X3 rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas
zniżania. Dzięki tym dwóm sukcesom X3 pobił nieoficjalne rekordy prędkości dla
śmigłowców. (altair)
Komentarze
Prześlij komentarz