Dnia
13 kwietnia 2013 r. o godz. 11:10 pilot zawodowy doświadczalny na nowo
zbudowanym i dopuszczonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do lotów
próbnych samolocie ultralekkim Dedal-KB zn. rozp. SP-SWKB wystartował do
lotu próbnego kontrolnego z prywatnego lądowiska Chojne k/Sieradza w celu
wykonania prób w locie wg zatwierdzonego przez ULC „Programu Prób na Ziemi i w
Locie samolotu DEDAL-KB”. Po starcie pilot nawiązał łączność radiową z
właścicielem lądowiska znajdującym się na miejscu startu, a następnie o godz.
11:25 zgłosił się do FIS WA (na częstotliwości 119,450 MHz) bez złożonego
FPL informując o zamiarze wykonania próbnego naboru wysokości do FL 090.
Informator FIS przydzielił mu indywidualny kod transpondera 7457 i była
to ostatnia łączność nawiązana z tym samolotem. Po osiągnieciu w krążeniu
FL087-088 pilot przystąpił do prób kontrolnych, rozpędzając samolot w lekkim
zniżaniu. W trakcie ich wykonywania, o godz. 11:45, w ok. 35-tej minucie lotu
nastąpiło rozpadnięcie się samolotu w powietrzu. Szczątki samolotu i ciało
pilota spadły na pola uprawne w okolicy miejscowości Redzeń Drugi (gmina
Burzenin pow. Sieradz). Samolot nie był wyposażony w spadochronowy system
ratunkowy. Pilot nie zdołał opuścić kabiny na bezpiecznej wysokości, choć rozpiął
pasy bezpieczeństwa. Zostało to najprawdopodobniej uniemożliwione przez czasową
utratę świadomości u pilota oraz przyspieszenia wynikające z niestabilnych
ruchów kadłuba podczas opadania po rozpadzie samolotu w powietrzu, zaś dalsze
ruchy kadłuba podczas jego opadania spowodowały wyrzucenie pilota z kabiny na
niewielkiej wysokości, uniemożliwiającej użycie spadochronu ratowniczego. Zostało
stwierdzone, że spadochron ratowniczy pilota był technicznie sprawny i nie
znaleziono żadnych usterek uniemożliwiających jego otwarcie. O godz. 12:20 UTC
FIS WA został poinformowany telefonicznie przez „Ratownictwo” o katastrofie
samolotu w okolicach Sieradza. Informator FIS Warszawa ponowił bezskutecznie
próby nawiązania łączności z samolotem SP-SWKB o godz. 11:56. Przybyli na
miejsce upadku samolotu świadkowie zdarzenia ok. godz. 11:55 powiadomili
policję oraz służby ratownicze (tel.112), a ok. godz. 12:05 stwierdzili zgon
pilota. Spadające szczątki samolotu zostały zniesione przez wiatr i rozsiane
skośnie w stosunku do kierunku końcowego odcinka jego lotu na przestrzeni ok. 1800 m, na terenie częściowo
zalesionym na północ od drogi przechodzącej przez miejscowość Redzeń Drugi. (dlapilota)
Komentarze
Prześlij komentarz