Samolot o napędzie słonecznym wystartował do bicia rekordu długości lotu
w dniu
Pobierz link
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Inne aplikacje
Samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse, uważany za
najbardziej zaawansowaną technicznie maszynę tego typu, wystartował w środę z
Phoenix w USA, aby przelecieć bez lądowania rekordową odległość 1 337 kilometrów
do Dallas. Jeśli próba się powiedzie, Solar Impulse pokona własny rekord 1 116 kilometrów
lotu bez kropli paliwa i bez śródlądowania, kiedy przeleciał przed rokiem trasę
z Payerne w Szwajcarii do Madrytu. Andre Borschberg, który pilotuje samolot
słoneczny, zamierza wylądować w Dallas w czwartek o pierwszej po północy czasu
lokalnego (8 czasu polskiego). Śmigła Solar Impulse są napędzane energią
czerpaną z baterii słonecznych zasilanych ponad 12 tysiącami ogniw
fotowoltaicznych umieszczonych na jego skrzydłach o rozpiętości 64 metrów. Pobicie tego
rekordu stanowi część wyzwania, jakie postawili przed sobą dwaj piloci -
pionierzy tego rodzaju lotów, Borschberg i Bertrand Piccard: postanowili
przelecieć trasę 5 000 km,
jakie dzielą San Francisco na zachodnim wybrzeżu od Nowego Jorku na wybrzeżu
wschodnim USA. Całą rekordową trasę chcą pokonać w trzech lub czterech
przelotach, chociaż z technicznego punktu widzenia mogliby to zrobić bez
śródlądowania. Jednak byłoby to zbyt trudne dla pojedynczego lotnika, ponieważ
samolot nie jest wyposażony w automatycznego pilota. Pierwszy odcinek trasy od
zachodniego do wschodniego wybrzeża USA San Francisco - Phoenix Solar Impulse przeleciał 3 maja. Do
Stanów Zjednoczonych rozmontowany Solar Impulse przewieziono w marcu tego roku
na pokładzie samolotu transportowego. Skrzydła samolotu stanowią połowę jego
całkowitej wagi (1,6 tony) i są pokryte komórkami fotowoltaicznymi, które
magazynują energię słoneczną. Po ponownym zmontowaniu na amerykańskim lotnisku
Solar Impulse odbył kilka lotów próbnych. Do Szwajcarii ma powrócić we wrześniu
tego roku. Realizacja projektu, rozpoczęta w 2004 roku, pochłonęła dotąd ponad
100 milionów euro. Konstruktorzy są świadomi, że samoloty o napędzie słonecznym
nie zastąpią tradycyjnych napędzanych ciekłym paliwem, chcą jednak zbadać potencjalne
możliwości zastosowania czystego, odnawialnego źródła energii.Źródło: PAP
Komentarze
Prześlij komentarz