Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (PPL), które
zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina, wypracowało w 2012 roku 58 mln zł
zysku - poinformował PAP dyrektor PPL Michał Marzec.Dodał, że najważniejszą
inwestycją w tym roku jest remont dłuższej drogi startowej. "Za 2012 r.
Porty Lotnicze wypracowały 58 mln zł zysku. Jest to wynik już po audycie. Z tej
kwoty zapłacimy jeszcze 20 proc. dywidendy" - powiedział Marzec. Wyjaśnił,
że w tym roku PPL może osiągnąć mniejszy zysk w porównaniu z ubiegłorocznym
m.in. ze względu na ograniczenia wynikające z planowanych inwestycji w
warszawskim porcie. "Będziemy starali się osiągnąć jak najlepszy
wynik" - zaznaczył. Najważniejszą inwestycją w tym roku jest remont
dłuższej drogi startowej, który ma się rozpocząć 22 kwietnia. Lotnisko ma dwie
drogi startowe - jedną o długości blisko 3,7 km oraz 2,8 km. Ta druga przeszła
remont na przełomie lat 2010/11; prace na dłuższej drodze startowej mają
zakończyć się we wrześniu br. "Generalny remont dłuższej drogi nie był
wykonywany od ponad 30 lat. W jego trakcie droga zostanie zamknięta dla ruchu
samolotów. Będą one miały do dyspozycji drugą, krótszą drogę" - powiedział
dyrektor PPL. Zaznaczył, że plany firmy były konsultowane z liniami lotniczymi
od wielu miesięcy. Wyjaśnił, że prace będą polegały m.in. na wymianie warstw
drogi, łącznie z podbudową, co pozwoli zwiększyć jej nośność. Zerwana zostanie
też stara nawierzchnia, a na całej długości położona zostanie nowa -
asfaltobetonowa. "Po remoncie z drogi będą mogły regularnie korzystać
wszystkie samoloty, także te największe, w tym m.in. Dreamlinery" –
powiedział Marzec. Dodał, że obecnie stan techniczny drogi nie pozwala na
regularne starty i lądowania największych samolotów. Na dłuższej drodze
startowej pojawią się nowe urządzenia systemu ILS, za którego budowę i
użytkowanie odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. "Jeśli wszystko
pójdzie zgodnie z planem, to jesienią przyszłego roku będziemy mieć od strony
Piaseczna ILS kategorii III" - dodał Marzec. ILS to radiowy system
nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej
widzialności. Dzieli się na trzy kategorie - w zależności od widzialności, przy
której możliwe jest lądowanie. Na warszawskim lotnisku obecnie funkcjonuje
system kategorii II. Dyrektor lotniska poinformował, że w tym roku mają zostać
wybudowane dodatkowe drogi kołowania dla samolotów, po to, aby m.in. skrócić
dojazd maszyn z drogi startowej pod terminal. Na terenie portu mają powstać
także dodatkowe płyty postojowe dla samolotów, w tym dreamlinerów. W przyszłym
roku zaplanowano wybudowanie nowej płyty do odladzania samolotów. Trwa także
przebudowa starej części terminalu. Jak poinformował Marzec, prace są
realizowane bez żadnych problemów, zostały nawet przyspieszone. Mają one
potrwać do końca 2014 r. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz