Region Azji i Pacyfiku będzie wiodącym rynkiem generującym popyt na samoloty
w dniu
Pobierz link
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Inne aplikacje
W ciągu
najbliższych 20 lat linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku będą liderami
popytu na większe i bardziej eko-wydajne modele samolotów – tak wynika z
najnowszej prognozy rynkowej sporządzonej dla regionu przez spółkę Airbus.
Prognozę przedstawił w Singapurze John Leahy, dyrektor operacyjny ds. klientów
Airbusa. W okresie, dla którego sporządzono prognozę, linie lotnicze z regionu
odbiorą ok. 9870 nowych samolotów pasażerskich i transportowych o wartości 1,6
bln USD. Stanowi to 35 proc. wszystkich dostaw nowych samolotów na całym
świecie w ciągu najbliższych 20 lat. To więcej niż w Europie i Ameryce Płn. W
ujęciu wartościowym region odpowiadać będzie za 40 proc. całego popytu na nowe
samoloty, co pokazuje większy udział samolotów szerokokadłubowych zamawianych
przez przewoźników z Azji i Pacyfiku. Na rynku pasażerskim liczba samolotów
eksploatowanych przez przewoźników z Azji i Pacyfiku ma według prognoz ulec
podwojeniu w ciągu najbliższych 20 lat – z obecnych 4300 samolotów do łącznej
liczby 10 440 odrzutowców. Prognozę sporządzono na podstawie wyższego niż
przeciętny wskaźnika wzrost ruchu lotniczego w skali jednego roku
(wynoszący 5,8 procent) oraz potrzeby zastąpienia ok. 3500 samolotów znajdujących
się obecnie w eksploatacji. W obliczu wysokiego poziomu urbanizacji w regionie
Azji i Pacyfiku ruch lotniczy będzie się nadal koncentrować wokół
rosnącej liczby dużych miast, a większe samoloty będą stanowić bardziej wydajny
sposób zaspokojenia popytu i pokonywać ograniczenia ruchu stwarzane przez
infrastrukturę lotnisk. I tak Airbus przewiduje, że przewoźnicy w regionie
dokonają w ciągu najbliższych 20 lat zakupu ok. 3840 samolotów
szerokokadłubowych, co stanowić będzie 44 proc. światowego popytu w kategorii
większych samolotów. Dostawy większych samolotów w regionie będą obejmowały
3080 samolotów szerokokadłubowych, takich jak A330 czy nowe A350 XWB, oraz ok.
760 bardzo dużych samolotów oferujących ponad 400 miejsc na pokładzie,
takich jak A380, obsługujących najbardziej ruchliwe połączenia. W górnym
segmencie rynku region będzie liderem globalnego popytu na takie samoloty, jak
A380 i będzie miał 45 procent udziału w dostawach w tej kategorii. Choć
przewoźnicy z Azji i Pacyfiku będą liderami popytu na większe samoloty, z
najnowszej prognozy Airbusa wynika, że w najbliższych latach wzrośnie szybko
także liczba samolotów wąskokadłubowych. Głównym motorem popytu na ten model
samolotów będzie stały wzrost tanich linii lotniczych. Ten sektor rynku
przewozów lotniczych przez ostatnie 10 lat rósł w tempie 7 procent rocznie.
Takie tempo wzrostu oraz konieczność zastąpienia starych maszyn wygenerują w
regionie popyt na ok. 6030 nowych samolotów wąskokadłubowych, jak np. bardzo
popularną rodzinę samolotów A320.Prognoza
Airbusa dla regionu Azji i Pacyfiku została opracowana na podstawie Global
Market Forecast (Globalnej prognozy rynkowej) firmy, w której przedstawiono
prognozę zapotrzebowania na ok. 28 200 samolotów pasażerskich i transportowych
o wartości niemal 4 bln USD w ciągu najbliższych 20 lat. W podziale na
kategorie, całkowity popyt na samoloty bardzo duże ma wynieść 1710 maszyn, na
samoloty szerokokadłubowe – 6970 maszyn, i na samoloty wąskokadłubowe – 19520
maszyn. (Airbus)
Komentarze
Prześlij komentarz