Przejdź do głównej zawartości
Linie ANA straciły 15 mln dolarów
Japońskie
linie All Nippon Airways (ANA), posiadające największą flotę Boeingów 787,
których loty od 16 stycznia są zawieszone przez awarie związane z
akumulatorami, podały w czwartek, że straciły 15 mln dol. dochodu z powodu
odwołanych w tym miesiącu lotów. Jeden z największych przewoźników w Azji
przyznał, że nie wie, kiedy najnowsze i najbardziej zaawansowane
technologicznie samoloty Boeinga - Dreamlinery - wznowią loty, co dodatkowo
utrudnia ocenę długoterminowego wpływu finansowego, jaki będzie miało ich
uziemienie. ANA poinformowały też, że nie podjęły jeszcze decyzji, czy zwrócić
się do Boeinga o odszkodowanie oraz że nie planują na razie zmieniać swojej
strategii rozwoju, której kluczowym elementem jest wykonany z lekkich
materiałów kompozytowych 787 Dreamliner. Przyznały jednak, że przedłużające się
zawieszenie lotów tych maszyn mogłoby mieć wpływ na tę strategię. "Nie podjęliśmy
decyzji w sprawie naszego prawa do odszkodowania, jednak naturalnie
zastanawiamy się nad tym. Kiedy ustalimy straty poniesione w związku z
incydentem, będziemy negocjować" - oświadczył dyrektor finansowy firmy
Kiyoshi Tonomoto przy okazji ogłaszania wyników kwartalnych. Dreamlinery, które
według Boeinga zużywają o jedną piątą paliwa mniej niż tradycyjne samoloty,
umożliwił ANA utworzenie nowych połączeń międzynarodowych, których obecna flota
linii nie jest w stanie obsługiwać. Loty prawie wszystkich z 50 maszyn typu
787, jakie Boeing 787 dostarczył dotychczas liniom lotniczym na świecie,
zostały zawieszone na czas śledztwa w Japonii i Stanach Zjednoczonych; chodzi o
znalezienie przyczyny dwóch niedawnych incydentów związanych z przegrzaniem
nowoczesnych litowo-jonowych akumulatorów zainstalowanych w tych samolotach. Uziemienie
Dreamlinerów, których ANA ma 17, zmusiło linie do odwołania części lotów i
przeniesienia rezerwacji na alternatywne połączenia. Do lutego ANA odwołała
prawie 850 lotów. Utrudnienia dotyczą 82 tys. pasażerów linii. Jak na razie ANA
nie informowała, czy zamierza zrezygnować z kolejnych zamówień na warte 200 mln
dol. za sztukę Dreamlinery, które stanowią 7 proc. ich floty. ANA i Japan
Airlines, które mają 7 maszyn tego typu, zamówiły w sumie 87 Dreamlinerów. W
tej chwili ANA ma 150 pilotów przeszkolonych do ich obsługi. (PAP)
Komentarze
Prześlij komentarz